Apple, cresterea din China, procentul de 24% si 2 lectii despre strategie
Imi aduc aminte de anul 2010. Eram intr-un stagiu de cercetare la Universitatea Paris Dauphine si o amica a vrut sa-si cumpere un Mac. Stia ce model vrea si am mers impreuna la magaznul Apple de la Luvru. Era prima data cand intram intr-un magazin Apple. M-a impresionat simplitatea actului de vanzare: a cerut modelul dorit, iar unul dintre reprezentantii de vanzari i-au adus un laptop sigilat. Pe langa noi, alti zeci de cumparatori testau sau cumparau alte produse.
Apple a reusit sa creeze simplitatea in totul: de la produse cu un design inovator la un proces de vanzare simplu, adaptat clientului si cu o experienta incredibila.
Conform topului Forbes Global 2000, compania Apple este cea mai valoroasa companie din lume: 926.9 miliarde de dolari. Totodata, compania se pozitioneaza pe primul loc atat ca valoare a profitului (53 de miliarde de dolari) dar si ca valoare a brandului (conform companiei Interbrand valoarea brandului Apple este de 214 miliarde de dolari, in crestere cu 16% fata de anul anterior).
Mai jos, va prezint o scurta analiza a datelor din ultimul raport anual, in special pe zona de venituri, produse si regiuni.
Structura vanzarilor Apple pe regiuni arata o crestere in China, de la 18% in 2014 la 20% in 2018. Cum este posibil ca o piata precum China sa ofere o cincime din veniturile totale ale companiei? Raspunsul vine atat din dezvoltarea economica dar si din modificarea comportamentului consumatorilor din China. Cu toate acestea, regiunea “Americas” continua sa fie pe primul loc in structura veniturilor, urmata de Europa.
O analiza la nivelul tipurilor de produse, ne arata cum Iphone a crescut de la 56% ca pondere in total in 2014 la 63% in 2018. Ponderea produselor Ipad in total a scazut, pe fondul scaderii generale a vanzarilor de tablete. Este remarcabila cresterea veniturilor Iphone atat in marime absoluta cat si procentuala intre 2014 si 2018. Astel, cresterea este de aprox. 65 de miliarde de dolari.
In raportul anual, Apple ofera si informatii despre numarul unitatilor vandute. Astfel se poate observa tendinta de scadere a Ipad la nivelul unitatilor cu o mentinere in ultimii 2 ani. Totodata, aceasta informatie permite calcularea veniturilor per unitate sau a pretului mediu pentru iPhone, iPad si Mac.
Pretul mediu pentru Iphone a crescut de la 604 $ in 2014 la 766$ in 2018. Astfel, compania a reusit prin diversificarea tipurilor de produse sa creasca atat numarul de unitati dar si pretul mediu, ce a dus la o crestere a veniturilor pentru iPhone de la 101 miliarde de dolari in 2014 la 166 miliarde de dolari in 2018.
Graficul de mai jos ne arata cresterea pretului mediu pentru iPhone si modelele lansate pentru anul in care este prezentata raportarea numarului de unitati vandute. Spre exemplu, ultimul model de iPhone lansat nu este inclus in analiza, acesta facand baza analizei pentru anul 2019 sau cel putin a primului trimestru din anul fiscal.
Analiza modificarii procentuale anuale a veniturilor pe categorii de produse si servicii ne arata ca in ultimii 3 ani, Serviciile Apple au crescut cu o rata cuprinsa intre 22% si 24% anual. Acest procent interesant ne arata orientarea companiei spre dezvoltarea serviciilor precum Digital Content & Services, AppleCare, Apple Pay, licente si alte servicii.
Asadar, va prezint 2 lectii despre strategie ce reies ca poveste din spatele cifrelor:
1. Dezvolta infrastructura de produse
De la inceput misiunea Apple a fost sa lanseze produse inovative, cu un design excelent si cu o experienta de utilizator ireprosabila. Dar, Apple a mers mai departe creand un sistem integrat de produse in care orice nou produs se integreaza in sistemul utilizatorului (e.g. Apple Watch cu Ipad sau Mac). Daca ai un produs pe care il vinzi, creste-i calitatea la cel mai ridicat nivel, astfel incat sa creezi o baza solida de cumparatori multumiti de experienta de cumparare, utilizare si servicii post-vanzare.
2. Ofera servicii pentru infrastructura creata
In perioada analizata (2014-2018), Apple si-a dublat vanzarile din servicii, ajungand la 37 miliarde de dolari. Avand la baza o infrastructura in continua dezvoltare, strategia Apple este sa tinteasca zona serviciilor care sa genereze mai multe venituri pe termen lung. Pe masura ce utilizatorii sunt obisnuiti cu sistemul integrat Apple, avand mai multe produse, serviciile Apple vin ca o completare naturala a experientei pentru utilizatori. Poti sa dezvolti servicii adiacente pentru produsul tau? Fie ca este vorba de educarea consumatorului pentru o experienta mai buna, sau de servicii ce integreaza produsul in sine, gandeste-te cum ai putea sa creezi mai multa valoare pentru clientii tai.
Apple este intr-o piata in care competitia este foarte puternica, iar puterea este in mainile nu doar a consumatorului, dar si a companiei ce vine cu cea mai buna inovatie. Ramane de vazut cum va arata Apple in raportul pentru primul trimestru din noul an fiscal inceput in octombrie 2018.