2 pasi strategici de la Tesla si intrebarea de 1.12 miliarde de dolari
Cu o valoarea a brandului de 4 miliarde de dolari, Tesla a reusit sa se pozitioneze ca o companie inovativa si care tinteste noi obiective strategice in schimbarea industriei auto.
Cand am inceput sa scriu acest articol, ma gandeam sa prezint pe scurt istoria Tesla. Dar, am gasit ceva mai bun. Si anume explicarea istoriei Tesla in 5 minute prin intermediul celor de la Visual Capitalist. Asadar, mai jos gasiti clipul.
In cazul unei companii precum Tesla, este clar ca o crestere a cifrei de afacerii este printre primele lucruri la care ne-am uita. Asadar, compania a crescut cu 191% fata de 2015, la 11.75 miliarde de dolari. Insa, o parte din cresterea din 2017 este data de achizitia la finalul lui 2016 a companiei producatoare de panouri solare – SolarCity. Acest lucru se poate observa si din cresterea segmentelor de business conform datelor de mai jos.
Cele doua segmente operationale ale Tesla sunt cel “Automotive” si cel “Energy generation and storage”. Cresterea sectorului “Automotive” a fost de 164% in 2017 fata de 2015, in timp ce marja bruta a crescut cu 115%. Dupa cum spuneam mai sus, cresterea cifrei de afaceri din sectorul “Energy generation and storage” a avut la baza achizitia SolarCity. Cresterea veniturilor din segmentul “Automotive” este corelata cu cresterea numarului de masini vandute. Astfel, in trimestrul 4 din 2017, Tesla vindea 29,700 de masini, spre deosebire de trimestrul 4 din 2015 cand numarul vandut era de 17,400. Traiectoria de crestere se poate observa si in 2018, unde vanzarile din trimestrul 4 au ajuns la 90,700 de unitati. Pentru anul 2018 inca nu s-au publicat situatiile financiare, si astfel inca nu stim exact (dincolo de datele trimestriale) care este situatia anuala.
Cresterea procentuala intre trimestre ne arata accelerarea vanzarilor in special in trimestrul 3 din ultimii 3 ani.
Alte cateva detalii din raportul anual din 2017 ne arata o alta poveste. Mai exact, este vorba despre structura cifrei de afaceri in functie de pietele geografice. Statele Unite, China si Norvegia sunt prezentate de catre Tesla distinct, avand un total de 77% din cifra de afaceri totala a Tesla. Aceasta informatie ne arata si modul in care Tesla poate fi interesata de dezvoltarea retelei de incarcare.
Dar, probabil cea mai importanta intrebare are la baza veniturile din segmentul “Energy generation and storage”. Mai exact, cele 1.12 miliarde de dolari obtinute de companie in 2017, prin integrarea SolarCity. Tesla nu a mizat doar pe vanzarile de masini electrice. Ci , asa cum poate ai regasit si in clipul ce vorbeste de istoria companiei, de creare a unui ecosistem in care compania vinde exact “echipamentele” necesare pentru independenta energetica. Prin crearea unei retele de incarcare (Tesla SuperCharger) dar si a oferirii posibilitatii de instalare acasa a echipamentelor pentru incarcarea masinii si a generarii de energie, Tesla tinteste mult mai departe.
Raspunsul poate sa vina din 2 pasi strategici pe care compania continua sa ii faca:
1. Inovatia si diversificarea tipurilor de masini
Atunci cand analizezi cifra de afaceri o cheie este data de structura acesteia. Mai exact, tipul de produse si ponderea in cifra de afaceri, corelata cu marjele de profit. Pe masura ce Tesla va creste iar focusul va fi pe lansarea unei masini low-cost, cu siguranta marjele vor fi in scadere. Dar, pe termen lung, dincolo de economii de scala, Tesla va urmari si pastrarea unei marje ridicate la masinile deja “premium”.
2. Pregatirea lansarii unei masini low-cost
Tesla a tintit dintotdeauna producerea unei masini accesibile. Modelul 3 este doar inceputul. Intrarea pe sectorul camioanelor si camionetelor este pasul urmator in timp ce o masina electrica low-cost va fi obtinuta atunci cand capacitatea de productie a uzinelor Tesla va creste exponential. Intre timp, Tesla se confrunta cu intarzieri la lansarea noilor modele, de capacitate scazuta de productie in comparatie cu cererea si cu o retea de incarcare nedezvoltata pe foarte multe piete potentiale.
Dar, in timp ce entuziasmul fanilor Tesla este ridicat, mai ramane o intrebare. Pe o piata in care investitiile necesare pentru a dezvolta, a produce si a lansa un nou model sunt ridicate, iar integrarea inovatiei are un ciclul mare, care va fi strategia celorlalti producatori auto: Vor accelera designul si lansarea de noi modele sau Tesla se va pozitiona ca viitor lider in sectorul auto?