Productivitate

Timpul si productivitatea

Scriu acest articol la fix 5 ani de cand am scris primul articol pe blog (vechiul blog), dar si bucuros ca am lansat noul site http://www.costinciora.ro. Asa ca timpul a trecut, intr-adevar, destul de repede…

Totodata, mai este putin timp si se termina anul 2015, si din nou, in discutiile cu familia sau cu prietenii, e mai frecventa expresia “ce repede a trecut si anul acesta, parca ieri era ianuarie”. Suna cunoscut?

Inca din cele mai vechi timpuri, oamenii au fost interesati de masurarea timpului. De la masurarea timpului in functie de Soare, Luna sau stele, pana la ceasurile mecanice sau ceasurile atomice de astazi, masurarea timpului a reprezentat o provocare. Daca vrei sa citesti mai multe despre istoria masurarii timpului, iti recomand articolul de aici.

A masura timpul, inseamna in primul rand sa fii parte dintr-un sistem standardizat prin intermediul caruia sa organizezi activitatea zilnica. Cel putin, acesta a fost scopul initial. Cum vedem noi timpul astazi? Revin la expresii precum “timpul trece”, “ce repede a trecut timpul”, “parca timpul a stat in loc”.

Indiferent de modul in care percepi timpul,raspunde la urmatoarea intrebare: cand trece mai repede “timpul”?
A. Cand esti implicat intr-o activitate creativa, direct corelata cu pasiunea ta si modul tau de a fi?
B. Cand trebuie sa finalizezi un raport de care nu te-ai apucat la timp, fiindca in primul rand nu-ti place, dar acum nu mai ai ce sa faci?

Probabil vei alege raspunsul A.

Astazi, cand tehnologia ne ajuta dar ne si cere atentia, a-ti petrece timpul intr-un mod eficient este o mare provocare.

Daca esti genul care lucreaza la mai multe lucruri in acelasi timp, verificandu-ti din 5 in 5 minute emailul sau contul de Facebook, este posibil ca la sfarsitul zilei sa constati ca timpul a trecut, dar nu ti-ai finalizat obiectivele zilei.

Si atunci, ce e de facut?

In primul rand: sa fii mai atent la alocarea timpului pe activitatile tale zilnice.

In ultimul articol, iti vorbeam de matricea important-urgent. Daca iti alocati timp pe cele mai important obiective, cu toate ca nu sunt urgente, vei putea ca “din timp” sa le finalizezi, fara ca fii stresat ca “mai ai putin timp” pentru finalizarea activitatii. Observi cum expresii precum “la timp”, “din timp”, “timp insuficient”, “n-am avut timp” contin o serie de nuante cu privire la activitatea ta. De cele mai multe ori, inca din faza de planificare fie supraestimam durata unei activitati, fie o subestimam (spre exemplu subestimam timpul de a ajunge la o intalnire, si ne trezim ca am intarziat). Ce produce acest lucru? O reactie in lant pentru toate celelalte activitati si un simt al urgentei care nu face altceva decat sa adauge un stres suplimentar.

In al doilea rand: sa fii mai atent la managementul timpului. 

Dupa ce ti-ai planificat agenda, urmarirea activitatii este un mod de management al timpului si sa urmaresti ca ceea ce ti-ai planificat este si realizat. Nu uita ca a gresi inseamna sa inveti o lectie, ceea ce inseamna ca daca ai supraestimat durata de realizare a unui raport, data viitoare vei aloca un timp suplimentar pentru eventualele activitati neprevazute aferente obiectivului tau.

In final, daca vrei sa fii mai eficient si sa creezi o mai buna relatie intre timp si productivitate, iti propun urmatorul exercitiu de productivitate.

El a fost propus de Robin Sharma, unul din cei mai experiementati vorbitori motivationali din lume. Este un exercitiu pe care nu doar ca l-am aplicat, dar il folosesc zilnic pentru cresterea productivitatii.

Exercitiul este simplu si are 2 pasi:
1. Gandeste-te la un obiectiv profesional major pe care vrei sa-l indeplinesti in urmatoarele 3 luni
2. Pentru urmatoarele 90 de zile, primele 90 de minute din zi (din momentul in care ti-ai inceput activitatea profesionala) concentreaza-te pe realizarea activitatilor aferente obiectivului. Nu-ti deschide emailul (daca este vreo urgenta, vei fi contactat) iar contul de Facebook si LinkedIn pot sa astepte (update-urile vor fi acolo, si chiar mai multe 🙂 )

Vei constata ca dupa 90 de minute, ai realizat cel mai important lucru pentru tine si ai restul zilei la dispozitie pentru emailuri, alte task-uri, retele de socializare sau intalniri. Gandeste-te astazi la obiectivul tau si incepe exercitiul de maine!

Nu uita ca orice sfat ramane la nivelul de idee fara ACTIUNE!

template setarea obiectivelor