Povestea din spatele cifrelor

Starbucks Strategy Macchiato si 3 ingrediente ale unui business global

Ne place cafeaua si in fiecare zi, o mare parte dintre noi, cautam sa ne regasim energia printr-o cana/pahar de cafea. Un rol important in dezvoltarea acestei culturi a cafelei, este dat de Starbucks.

Compania Starbucks a fost fondata in 1971 in Seattle, SUA. Valoarea companiei este de 79 de miliarde de dolari, conform Forbes Global 2000 de , in timp ce valoarea brandului companiei este de 9.6 miliarde de dolari, in crestere cu 10% fata de anul anterior (conform Interbrand.com).

Veniturile companiei au crescut cu 50% intre 2016 si 2018, de la 16.45 miliarde de dolari la 24.72 miliarde de dolari.

Mixul de vanzari ne arata clar ca bauturile reprezinta ponderea cea mai mare in vanzarile companiei. Acest mix insa a dus in 2018 la o scadere a marjei de profit operational de 15.71% fata de 18.73% in 2014. In 2018 compania a anuntat un parteneriat cu Nestle pentru vanzarea & distribuirea produselor ambalate.

In 2018, veniturile cafenelelor in sistem licenta au reprezentat 10% din total in timp ce 78,9% din venituri au fost aduse de cafenelele detinute de companie. Asa cum spune si compania “cafenelele in sistem licenta au o marja bruta mai scazuta si o marja operationala mai ridicata decat cafenelele detinute de companie. In sistemul de licentiere, Starbucks primeste o cota redusa din veniturile cafenelelor dar aceasta reducere duce si la scaderea costurilor pe care le preia compania ce a licentiat”.

 

Analiza numarului de cafenele in ambele sisteme (licentiate sau detinute) ne arata in primul cresterea numarului de la un total de 23043 la 29324 (o crestere de 27.25%). In 2018 se observa o crestere a ponderii restaurantelor detinute de companie cu 15.56% in timp ce restaurantele in sistem licenta au scazut cu 81 de unitati. Poate acest lucru sa ne arate o schimbare de strategie pentru companie, prin concentrarea pe extinderea magazinelor proprii? Ramane de vazut in urmatoarele rapoarte trimestriale si anuale.

In medie, in 2018, un restaurant detinut de companie a adus 1.28 milioane de dolari. Veniturile medii per restaurant in sistem licenta au fost de 0.19 milioane de dolari, insa raportarea se face pe rolyalty primit de Starbucks de la companiile ce au luat brandul in licenta.

 

Asadar, care sunt ingredientele unui business de cafea global? Mai jos prezint 3 dintre acestea:

 

Daca ar fi sa fac o analogie cu un Latte > espresso-ul este brandul companiei, spuma de lapte este reteaua de cafenele iar frisca este targetarea clientilor prin pozitionarea strategica.

Starbucks a tintit dintotdeauna un anume tip de client. Amplasarea cafenelelor in zonele de business au dus la crearea unei categorii de clienti loiali produselor Starbucks. Acest lucru a fost posibil si prin dezvoltarea brandului companiei. Reteaua de cafenele a contribuit la cresterea brandului si invers, printr-un brand puternic compania a reusit sa deschida noi cafenele.

Achizitia Costa Coffee de catre Coca-Cola de anul trecut dar si cresterea altor competitori duce la un semn de intrebare cu privire la cresterea viitoare a Starbucks. Va reusi Starbucks sa-si creasca veniturile si sa aiba o crestere in marjele de profit?