Game of Thrones: analiza & strategie (partea I)
Game of Thrones a doborat toate recordurile pentru un film serial. Fie ca este un premiu Emmy, numar de vizionari, ratingul de pe IMDB sau bugetul de productie, Game of Thrones va ramane cel mai probabil mult timp in topurile celor mai bune seriale. Intrucat, mult asteptatul sezon 8 mai are cateva zile pana la lansare, m-am gandit sa incep o mini-serie de articole despre Game of Thrones. De ce mini-serie? Pentru ca analiza succesului Game of Thrones poate sa mearga pe multe arii: fie performanta financiara, fie succesul din perspectiva premiilor, fie lectiile despre strategie din film.
Asadar, Game of Thrones are deja 7 sezoane lansate. Ultimul sezon se va lansa duminica aceasta (luni in Romania). Daca sezoanele 1-6 au avut cate 10 episoade, iar sezonul 7 a avut 7 episoade in ultimul sezon, producatorii au anuntat doar 6 episoade, dar cu o durata medie mai ridicata.
Timpul total per sezon in minute din graficele de mai jos arata scaderea duratei unui sezon, pe de-o parte prin scaderea numarului de episoade
Bugetul pe sezon in milioane $ a crescut la 100 de milioane $ in sezonul 6&7. Pentru ultimul sezon, producatorii au anuntat un buget mai mic, dar corelat cu numarul de episoade ne duce la un buget mediu per episod mai ridicat, mai exact de 15 milioane de $ pentru noile episoade din Game of Thrones. Bineinteles, posibil ca HBO sa prezinte mai multe detalii despre bugetul episoadelor noi pe masura ce se vor lansa, in special pentru prezentarea efectelor speciale & CGI (Computer Generated Imagery).
Cat costa producerea unui minut din Game of Thrones? Ei bine, in primele 5 sezoane, suma era de 106-110 mii de dolari pe minute. Acesta suma a crescut in sezonul 6 la 178 mii de dolari pe minut, intrucat bugetul pe episod s-a marit. In sezonul 7 fata de sezonul 1, bugetul pe minut a crescut cu 114.15% (mai mult de dublu) la 227 mii dolari pe minut. Sezonul 8 va avea un buget de 208 mii de dolari pe minut.
Partea cea mai interesanta a analizei pe baza cifrelor gasite este insa numarul mediu de privitori in milioane. Am gasit datele pentru SUA, dar este binecunoscut faptul ca serialul este foarte popular avand un scor de 9.5 pe IMDB. Numarul mediu de privitori in sezonul 7 a fost de aproape 5 ori mai mare decat in sezonul 1. Cresterea de la un sezon la altul a fost de exemplu de 50% in sezonul 2 fata de sezonul 1 si de 33.4% in sezonul 7 fata de sezonul 6. Aceste cifre nu iau insa in calcul cifrele internationale. Voi include intr-o analiza viitoare statistici pentru accesul pe platforma versus vizionarile de la TV.
Povestea Game of Thrones este complexa nu doar din perspectiva scenariului, a dinamicii dintre persoanaje sau a efectelor speciale dar si din perspectiva cifrelor, a informatiilor despre performanta financiara.
Asadar, pentru prima parte din seria de articole inceputa, iti prezint 3 lectii despre strategie pe care le-am inteles din analiza de mai sus:
1. Cantitatea este importanta in etapa initiala de dezvoltare
Mai exact, numarul de episoade si durata acestora au creat fundatia pentru atragerea mai multor privitori.
2. Rezultatele se multiplica dupa ce se trece de punctul – bariera
Primele sezoane au crescut rapid iar punctul-bariera a fost depasirea cifrei medii de 6 milioane de privitori per episod.
3. Dupa aceasta etapa, orice business are nevoie de profunzime si mai putin de cantitate
Pe masura ce serialul a crescut in popularitate din ce in ce mai multe efecte speciale au fost utilizate. Acest lucru il voi analiza printr-o analiza viitoare a ponderii in buget a efectelor speciale.
Asadar, astept noul sezon Game of Thrones. Am pregatit in urmatoarele saptamani, alte parti din analiza Game of Thrones ce va include mai multe despre bugete, onorariile actorilor si strategie.
Surse utilizate pentru calcule:
imdb.com
businessinsider.com
statista.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Game_of_Thrones_episodes