McDonald’s si povestea din ultimul raport anual
In fiecare an, in cadrul studiilor de caz pe care le prezint la cursurile de Analiza Economico-Financiara de la ASE, un loc principal il ocupa Mcdonald’s. Motivul principal il reprezinta popularitatea companiei dar si povestea acesteia, atat din perspectiva complexitatii modelului de business, a raspandirii si numarului de restaurante dar si a prezentei din punctul de vedere al brandului.
In acest articol, vreau sa-ti prezint o scurta “poveste” pe care am regasit-o in cifrele din ultimul raport anual. Bineinteles, este vorba de povestea din spatele cifrelor.
Mai exact, cifrele din tabelul de mai jos arata veniturile McDonald’s impartite pe zona de restaurante proprii si restaurante franciza. Totodata, sunt prezentate si profitul operational, profitul net dar si rata rentabilitatii comerciale.
La o prima vedere, am putea spune ca veniturile McDonald’s sunt in scadere. Si daca luam aceasta “tendinta” ca atare, fara a lua in calcul si alte variabile, “opinia” noastra deja formata ne-ar putea duce catre concluzii precum:
– cu siguranta “lumea” incepe sa consume mai putin mancare de tip fast-food
– exista o tendinta cu privire la mancarea bio si restaurante de tip slow-food.
Afirmatiile de mai sus pot sau nu sa fie adevarate. Nu am nicio cifra care sa confirme sau sa infirme acest lucru. Dar, cifrele McDonald’s nu reprezinta un argument in favoarea acestor afirmatii.
Mai exact, veniturile McDonald’s au scazut intre 2015 si 2017 cu 10,2%, dar profitabilitatea companiei a crescut de la 28.1% la 41.9%. Un motiv principal este reducerea numarului de restaurante proprii, conform tabelului de mai jos.
Numarul restaurantelor proprii au scazut cu 51.38% in timp ce restaurantele franciza au crescut cu 13.39%. In marimi absolute se poate observa scaderea numarului de restaurante proprii cu 3,311 unitati in timp ce numarul de francize a crescut cu 4,027 unitati. Astfel, o parte a restaurantelor proprii a fost transformat in francize, pe langa cresterea numarului de francize. Acest lucru se traduce in cresterea valorii medii a veniturilor pentru restaurantele proprii de la 2.56 milioane $ la 4.06 milioane dolari (o crestere cu 58.66%), in timp ce veniturile medii generate de francize (ca royalty catre McDonald’s) a ramas constant la 296,000 $. Concret, McDonald’s a mentinut restaurantele proprii cu profitabilitate ridicata.
Raportul McDonald’s ne arata si veniturile francizelor (companiile ce opereaza francizele McDonald’s) ce au crescut cu 18.07% ceea ce conduce la venituri totale generate de McDonald’s (companie principala + francize) in crestere cu 10.23% la 101 miliarde de dolari. Asadar, afirmatia “veniturile McDonald’s sunt in scadere” este adevarata, dar corelata cu cresterea profitabilitatii companiei dar si a cresterii veniturilor totale din sistemul McDonald’s arata o dezvoltare a business-ului generat de companie. Focusul este insa spre reducerea numarului de restaurante proprii, cu pastrarea acelora ce au profitabilitate ridicata si dezvoltarea numarului de francize.
Veniturile medii per restaurant, in sistemul McDonald’s a crescut cu 8.11% ceea ce arata atat cresterea veniturilor medii per restaurant propriu cat si a veniturilor medii per restaurant franciza.
Povestea McDonald’s arata si o schimbare a strategiei generale. Focusul s-a transferat spre cresterea profitabilitatii si mai putin pe dezvoltarea companiei ca suma a veniturilor. In schimb, dezvoltarea francizelor asigura un venit sigur pentru companie, corelat cu reducerea costurilor operationale specifice unui restaurant propriu.
Ramane de vazut, prin intermediul noilor date din raportul anual pentru anul 2018 care a fost evolutia cifrelor de mai sus, pentru conturarea urmatorului capitol a povestii din spatele cifrelor.