Creare de valoare si managementul prin valoare

Creare de valoare si managementul prin valoare

In perioade de incertitudine si fluctuatii economice, reanalizarea instrumentelor de masurare a performantei reprezinta o necesitate.

Marile corporatii sunt interesate sa masoare valoarea creata ca parte a masurarii performantei.

Companiile de consultanta Ster Stewart, Boston Consulting Group sau EVA Dimensions  au dezvoltat o serie de instrumente de masurare a valorii, ce aveau sa intre in competitie prin asa-zisul „metric war” . Acesti indicatori au devenit, inca din anii ’90, instrumente complexe de masurare, ce pot calcula valoarea creata. Dintre indicatorii dezvoltati se pot aminti:  EVA (Valoarea Economica Adaugata), MVA (valoarea de piata adaugata), CFROI (rata rentabilitatii fluxurilor de numerar), TSR ( rata rentabilitatii actionarilor), CVA (valoarea adaugata lichida), SVA (shareholder value added) sau mai noul EVA Momentum creat de Bennet Stewart (co-fondatorul firmei de consultanta Stern Stewart si totodata dezvoltatorului EVA).

De departe cel mai cunoscut indicatorul, utilizat de catre marile companii multinationale este EVA (Economic Value Added) – Valoarea Economica Adaugata, ce este si marca inregistrata a companiei de consultanta Stern Stewart.

Bazele indicatorilor de creare de valoare au stat in lucrarile faimosului economist Alfred Marshall. În 1890,  acesta a pus bazele notiunii de „profit economic” in cartea sa „Principles of Economics” in termenii profitului real pe care o companie il obtine dupa acoperirea costului capitalului investit. Acesta preciza: ”ceea ce ramane dupa deducerea din profit a dobanzii asupra capitalului la o rată curenta, este cunoscut ca fiind castigul de intreprindere sau de management.”

Valoarea economica adaugata este un model conceput de economistul american G.Bennet Stewart, care prin cartea sa din 1982 „The Quest for Value: The EVA-Management guide” a pus bazele celui mai de succes instrument de masurare a performantei utilizat de companii si consultanti.

Companii americane de top precum Coca-Cola, AT&T, Briggs & Stratton, Quaker Oats, Polaroid, Tozs R US au aplicat EVA pentru masurarea performantei ce a condus la cresterea beneficiilor pentru actionari.

Pe parcursul postarilor viitoare voi detalia prin exemple si metode de calcul modul in care companiile romanesti pot utiliza indicatorii de creare de valoare pentru masurarea performantei, precum si modul de aplicare a managementului prin valoare.

Comments are closed.