Competentele unui vorbitor in public

competente1

Competentele unui vorbitor in public

Articol scris initial pe blogul Bucharest Speakers Bureau.

“Public speaking”-ul sau arta oratoriei este procesul de transmitere a unui discurs in fata unui grup de persoane, intr-o maniera structurata si concisa cu intentia de a informa, influenta sau de a intretine audienta.

5 elemente de baza sustin arta oratoriei:

1. CINE realizeaza prelegerea?
2. CE cuprinde prelegerea?
3. CUI se adreseaza prelegerea?
4. UNDE se desfasoara?
5. LA CE rezultate s-a ajuns?

NSA – The National Speaker Association – cea mai mare asociatie pentru vorbitorii in public profesionisti, fondata in 1972, prezinta patru competente cheie pe care trebuie sa le aiba un speaker:

1. EXPERTIZA – se refera la cunostintele, abilitatile si experienta intr-un domeniu specific, cu intensitate in aplicarea cunostintelor, abilitatilor si a experientei. Majoritatea vorbitorilor in public poseda o expertiza intr-un anumit domeniu. Fie ca este vorba de antreprenoriat, leadership, comunicare sau chiar dezvoltare personala, cunostintele reprezinta baza livrarii unui discurs. Un vorbitor in public trebuie sa stie foarte bine despre ceea ce vorbeste, pentru a face fata cu brio situatiilor imprevizibile.
EXPERTIZA CUPRINDE:
-Dezvoltarea si alegerea topicurilor: identificarea topicurilor ce pot sa conduca la creare de valoare, cercetare aferenta topicului, tehnici de dezvoltare a unui discurs in seminarii, articole, carti, audiobook sau materiale video.
-Materiale publicate/produse dezvoltate:cunoasterea modalitatilor de transformare a discursurilor in produse, tehnici de scriere, cunoasterea tehnicilor de dezvoltare a diferitelor tipuri de produse, cunoasterea modalitatilor de a scrie o carte, sau de realizare a unui articol, audiobook sau materiale video.

2. ELOCVENTA – se refera la arta oratoriei si utilizarea unor prezentari puternice si persuasive. Cuprinde cunostintele si abilitatile de a prezenta, trasmite mesajul, metode teatrale, precum si tehnici de creare si transmitere a unui discurs eficient. Livrarea expertizei tine de modul si capacitatea naturala/dobandita a unui vorbitor. O serie de vorbitori in public au o capacitate naturala de a livrare discursuri, dar pregatirea reprezinta cheia dezvoltarii si continuarii acestei activitati. Nu este neaparat necesar sa te nasti un bun orator. O serie de exemple ne arata cum oameni simpli au ajuns vorbitori extraordinari in situatii de determinare, atunci cand barierele interioare au fost depasite.
ELOCVENTA CUPRINDE:
– Tehnicitatea platformei: tot ce tine de realizarea discursului: scenografie, coregrafie, scena, luminozitate, sunet, aranjarea salii, etc.
– Prezentare si livrarea discursului: cunoasterea modalitatii de a transmite mesajul, livrarea povestilor, utilizarea umorului, controlul vocii, etc.

3. SPIRIT ANTREPRENORIAL – se refera la abilitatile necesare in activitatile curente de management al discursurilor, vanzari, negociere si marketing. Spiritul antreprenorial porneste de la gestionare unui site propriu al vorbitorului, actualizat cu expertiza acestuia si pana la aspectele financiare si juridice ale unui discurs in public. Chiar daca problemele administrative sunt lasate in grija unui birou de vorbitori in public, un speaker trebuie sa coordoneze, in functie de timpul disponibil, intreaga activitate de livrare a discursuriloe.
SPIRITUL ANTREPRENORIAL CUPRINDE:
– Managementul discursurilor in public: se refera la partea administrativa a activitatii de public speaking: contracte, parteneriate, bani.
– Vanzari si Marketing: utilizarea tehnicilor de vanzari, utilizand canalele proprii (site, networking) sau surse externe (birou de vorbitori in public – eng. speaker bureau)

4. ETICA – se refera la principiile sau standardele ale profesiei de speaker. Activitatea de vorbitor in public nu reprezinta o profesie in Romania. Cu toate acestea, etica reprezinta un aspect extrem de important pentru succesul in calitate de vorbitor in public. Printre abilitatile necesare amintim: reputatie, integritate, onestitate, crearea unor relatii bazate pe incredere si mai ales punctualitate. Din fericire, majoritatea vorbitorilor in public pe care Bucharest Speakers Bureau i-a intalnit in Romania, poseda calitati precum integritate, onestitate si mai ales punctualitate.
ETICA CUPRINDE:
– Cunoasterea standardelor activitatii de public speaking: se refera la modul in care un vorbitor in public intelege competentele de care are nevoie, precum si zonele in care trebuie sa se dezvolte. Cunoasterea celor 4 competente generale, cu cele 8 subcompetente reprezinta un prim pas in intelegerea profesiei de vorbitor in public, asa cum este ea recunoscuta la nivel international.
-Relatii profesionale: cunoasterea nevoilor, intereselor clientilor, agentilor, birourilor de vorbitori in public, dar si participarea la dialogul public cu alti vorbitori in public.

Sumarizand putem avea urmatoarea schema:

Surse: Paid to speak-Best Practices for Building a Successful Speaking Business, NSA, 2011; Wikipedia.org; NSAspeaker.org

Comments are closed.