Productivitate

Cand decizi in ce sa te imbraci pentru serviciu? Despre decizii si productivitate

“Oare in ce sa ma imbrac astazi?” Asa isi incepea o postare pe Facebook, fondatorul retelei Mark Zuckerberg, postand totodata poza de mai sus. O simpla aluzie la stilul sau minimalist de a se imbraca. zuckerberg

Astazi, m-am gandit sa-ti prezint un articol practic, care sa te puna pe ganduri referitor la deciziile pe care le iei cu privire la ce te imbraci, dar si ansamblul deciziilor pe care le iei pana sa ajungi la serviciu.

In fiecare zi luam zeci sau sute de decizii care ne ajuta sa ne realizam obiectivele. Deciziile noastre sunt influentate nu doar de de mediul exterior dar si de deciziile luate anterior.

“Vointa” noastra este conform cercetatorilor din domeniu psihologic ca un muschi care trebuie antrenat. [1]

“Decision fatigue” sau “oboseala prin luarea deciziilor” reprezinta o deteriorare a deciziilor luate de un individ ca urmare a unei sesiuni  de decizii luate. [2]

Cei mai de succes oameni din lume au de luat zilnic mii de decizii, iar in cazul liderilor de stat, a directorilor de companii, deciziile afecteaza zeci de mii sau chiar milioane de oameni.

Cum reusesc acestia sa se concentreze si sa ia deciziile cele mai bune? In primul rand prin simplificarea deciziilor pana la nivelul propriei persoane.

Barack Obama, Mark Zuckerberg sunt recunoscuti ca avand un stil vestimentar minimalist (tip de imbracaminte si culori). In diverse interviuri, acestia au mentionat ca incearca sa reduca numarul deciziilor pe care le iau dimineata, tocmai pentru a nu “utiliza” vointa (limitata) necesara deciziilor importante de peste zi. E posibil sa-ti sune foarte ciudat, insa este o combinatie de concentrare pe lucrurile de care trebuie sa se ocupe si abilitatea de a nu fii influentati de “stimulente” care sa-i faca sa fie “reactivi” in loc de a fi “proactivi”.

Acestia au redus semnificativ numarul deciziilor pe care le iau, iar vestimentatia este printre primele simplificate.

Iata mai jos cateva idei descoperite in diverse resurse care sa te ajute: (vei gasi la finalul articolului o lista suplimentara de resurse):

  1. Pregateste-ti hainele pentru a doua zi de cu seara. Dincolo de planificare punctuala a zilei ce urmeaza (“Ziua incepe cu seara de dinainte”), gandeste-te la cum ar trebui sa te imbraci in urmatoarea zi si pregateste-ti hainele. Astfel, vei elimina momentele in care trebuie sa folosesti energie pentru a te gandi in ce sa te imbraci, pierzand nu doar timp dar si directionarea concentrarii.
  1. “Boring is productive” – Poate nu vrei sa fii ca Mark Zuckerberg ce poarta doar tricouri de culoare gri sau ca Steve Job[3], ce purta pulover negru si blugi, insa cu siguranta te poti gandi la cateva culori care sa iti simplifice procesul decizional. Un prim pas este sa analizezi culorile pe care le folosesti in mod frecvent. Este posibil sa ajung la maxim 4-5 culori (excluzand alb si negru).

steve jobs

obama

Barack Obama spunea intr-un interviu [4]

“Veti vedea ca port doar costume gri sau albastre. Incerc sa reduc numarul deciziilor. Nu vreau sa iau decizii prea multe despre ce mananc sau in ce ma imbrac, fiindca am multe alte decizii de luat”. Mai mult, el mentiona ca cercetarile arata ca simplul act de a lua o decizie influenteaza abilitatea unei persoane de a lua decizii in viitor.

Experimenteaza prin constientizare. Noteaza-ti cum ai reusit sa decizi cu privire la activitatea ta in zilele cand ai avut hainele pregatite pentru serviciu versus zilele cand a trebuit sa decizi dimineata. In functie de rezultate, aplica primele 2 idei de mai sus.

Cateva resurse utile: