3 pasi pentru a atinge starea de flux

flux

3 pasi pentru a atinge starea de flux

Starea de flux este un concept dezvoltat de psihologul Mihaly Csikszentmihalyi de la Claremont Graduate University si care reprezinta momentul de maxima intensitate si creativitate in care suntem cuprinsi atunci cand facem ceva in care timpul, spatiul si chiar propria persoana nu mai conteaza. Este momentul de creativitate in care actiunile noastre par a fi realizate fara effort. Psihologul a publicat rezultatele a zeci de ani de cercetare pe acest subiect in cartea sa “Flow: The psycology of optimal experience” (carte tradusa si in limba romana – Flux. Psihologia fericirii, Editura Publica, 2015).

Figurade mai jos prezinta pozitionarea starii de flux, pornind de la axa “provocarilor” si axa “abilitatilor”. In cazul in care ceea ce faci are un nivel ridicat de provocare pentru tine si iti folosesti la maxim abilitatile, atunci vei intra usor in starea de flux. In cazul in care esti intr-o zona in care provocarile sunt ridicate si iti lipsesc anumite abilitati, vei fi intr-o zona de anxietate. In schimb, in cazul in care nu-ti folosesti toate abilitatile si nu esti deloc provocat la locul de munca, vei fi intr-o zona de plictiseala.

flow1

Sursa imaginii: http://www.aliciacaswell.com/ adaptare dupa Mihaly Csikszentmihalyi – Flow: The psychology of optimal experience

De ce ar trebui sa fii mai des intr-o stare de flux? Pentru ca acela nu este doar locul in care iti vei exprima la maxim creativitatea si potentialul, dar si locul unde iti vei gasi cel mai mult implinirea.
Cum poti intra in starea de flux? Iti prezint mai jos cativa pasi:
1) Constientizeaza locul in care te afli acum

Intri frecvent intr-o stare de flux in care esti 100% concentrat pe ceea ce faci? Inseamna ca iti folosesti la maxim abilitatile si provocarile sunt excelente. In cazul in care acele momente sunt mai scazute in frecventa, analizeaza cand se produc si incearca sa construiesti pornind de acolo.
Gandeste-te cat de mult iti folosesti abilitatile si mai mult, daca iti folosesti abilitatile la care tii. Poti fii foarte bun in ceea ce faci intr-un anumit job, dar fara sa-ti folosesti abilitatile pe care le-ai dobandit in pregatirea ta.
Analizeaza provocarile la locul de munca. Este un loc in care ai oportunitati de a depasi zona de confort? Este un mediu dinamic in care ai mereu ceva nou de invatat sau esti obligat sa te dezvolti?

2) Dezvolta-ti noi abilitati

In cazul in care esti la un loc de munca in care provocarea este permanenta, insa iti lipsesc abilitatile, e timpul sa te intorci la studiu. Poate este nevoie de documentare pentru o perioada, de participare la programe de training, coaching sau poate o certificare in domeniul tau. Aceste programe iti vor aduce plusul necesar pentru a trece, de exemplu, din starea de anxietate in starea de flux.

3) Gaseste-ti noi provocari

Poate nu vrei sa-ti schimbi job-ul, dar vrei ca provocarile sa fie mai ridicate pentru abilitatile tale. Creeaza-ti noi provocari, propunand proiecte noi pentru colegii tai (organizarea de iesiri, teambuilding) sau porneste-ti un proiect separat de jobul tau. Poate fi un proiect personal sau pur si simplu, implicarea intr-un proiect de voluntariat care iti va aduce satisfactie ridicata.

Indiferent de starea ta actuala, orice schimbare pentru a ajunge la o stare de flux, va avea nu doar beneficii pentru tine, dar si pentru cei din jurul tau, prin intermediul faptului ca ei sa te vada la adevarata ta creativitate si potential.

Te-ar putea interesa si articolul: 3 factori care iti influenteaza productivitatea

 

Te astept la Trainingul de Productivitate pe 8 aprilie 2016, Hotel Unique. Detalii aici.

cover fb

 

Comments are closed.