4 moduri prin care poti sa prioritizezi mai bine
Pornind de la citatul lui Stephen Covey : “Cheia nu este sa prioritizezi ceea ce este in agenda ta, ci sa-ti treci in agenda prioritatile!” iti propun 4 moduri prin care poti sa prioritizezi mai bine:
1) Alege-ti cu grija locul in care iti vei trece prioritatile
Ti-ai stabilit obiectivele pentru anul in curs, ai o lista de activitati cu termen specific si apoi te apuci de treaba. Zilnic, iti verifici prioritatile? Alege un loc in care sa nu fii distras de alte solicitari. Daca iti folosesti emailul pentru a-ti nota anumite prioritati, e posibil sa fii distras de la treaba de un anumit email sau notificare.
2) Gandeste-te la obiectivele pe termen lung cand accepti un nou task
Daca iti cunosti obiectivele pe termen lung (daca nu le-ai setat poti gasi un template aici ), atunci poti face foarte usor distinctia dintre un task ce te ajuta pe termen lung si unul care pur si simplu a ajuns la tine. E posibil sa fii implicat intr-un proiect care nu se aliniaza cu obiectivele tale. In acest caz, eficienta ta va fi puternic influentata de lipsa unei alinieri intre obiective/actiuni curente. Mai mult, e posibil sa-ti incurci colegii care se asteapta sa ai un grad ridicat de implicare. Cand ti-ai facut o analiza la proiectele in care esti implicat(a)?
3) Dedica-ti timp pentru planificarea si actualizarea unor task-uri prioritare
Alege perioada care ti se potriveste in functie de stilul tau. Nu exista o formula magica, insa exista recomandari venite in special de la persoane de succes. Marea majoritate a acestora isi planifica saptamana inca de duminica, atunci cand au “sedinta de familie” in care discuta activitatea ce va urma, responsabilitatile fiecaruia, comunicarea jucand un rol foarte important. E momentul cel ma ipotrivit in care poti sa-ti actualizezi prioritatile. Ce vei face cu restul responsabilitatilor tale daca intr-o dimineata trebuie sa-ti duci copilul mai devreme la gradinita sau seara trebuie sa te intalnesti cu o colega de facultate?
4) Incepe ziua cu prioritatile tale
E foarte usor sa ti se distraga atentia de la prioritatile tale. Sa ne imaginam urmatorul scenariu. Iti propui ca de indata ce ajungi la serviciu sa te apuci de raportul pe care il amani de o saptamana. Ajungi la birou, si te gandesti ca poate e vreo urgenta si sa-ti verifici emailul. Faci o scanare rapida a emailuri si gasesti cateva emailuri de care ai putea sa te ocupi. Unul dintre ele necesita un telefon cu un coleg. Il suni, dar iti spune ca trebuie sa mai intrebi si un alt coleg. In final trimiti emailul. Iti dai seama ca tu de fapt vroiai sa lucrezi la raport.
La tine vine o colega ce incepe sa-ti povesteasca de un team building pe care il planuieste dar si de sedinta care urma sa aiba loc peste 10 minute. Vroiai sa mai lucrezi la raport inainte de sedinta, dar nu mai reusesti. Sedinta incepe dupa 10 minute si se termina cu 30 de minute mai tarziu. Incepi sa primesti alte emailuri si tot asa… Raportul, care nu era urgent, dar foarte important este amanat pe ziua urmatoare. Chiar daca ai mai vrea sa lucrezi la el dupa-amiaza, nivelul tau de energie s-a redus si concentrarea a scazut.
Incepe ziua cu cea mai importanta sarcina si blocheaza-ti timpul necesar realizarii ei. Robin Sharma propune ca pentru 90 de zile, primele 90 de minute din ziua ta de lucru sa fie dedicata obiectivului tau numarul 1! Poti citi un articol despre matricea important/urgent – aici
As vrea sa aflu cum iti prioritizezi sarcinile? Poti scrie un comentariu mai jos!
Ti-a placut articolul meu? Poti sa te abonezi la Newsletterul Saptamanal de Productivitate – aici