Analiza economico-financiara,  Covid-19,  Povestea din spatele cifrelor,  Strategie

Netflix, cei 15,7 milioane de noi abonati din trimestrul 1 din 2020 si 3 intrebari despre viitoarele cifre

Actuala criza generata de noul Coronavirus a dus la “lockdown” in majoritatea tarilor din Europa, dar si din Asia, America de Nord, si mai recent America Latina. Implicit, activitatile de relaxare s-au limitat considerabil, iar utilizarea unei platforme de streaming pentru filme, precum Netflix, a devenit o solutie la indemana pentru timpul liber.

Despre Netflix am mai scris anul trecut aici: 2 lectii despre strategie de la Netflix si o cifra interesanta: 450 mil. $

Acum 2 zile, adica pe 21 aprilie, Netflix a publicat raportul trimestrial din acest an. Am fost curios sa vad care sunt cifrele si care este povestea din spatele cifrelor. Am gasit foarte multe date interesante pe care ti le prezint mai jos.

In primul rand, pretul actiunilor Netflix a avut o evolutie crescatoare, ajungand in 21 aprilie la o crestere de 33,12% fata de inceputul anului. Prin comparatie, indicele S&P 500 a avut o scadere fata de inceputul anului de 15,56%.

 

 

In al doilea rand, numarul de noi conturi (abonati) din primul trimestru din 2020 a crescut cu 15,8 milioane, adica aproape dublu fata de numărul de noi abonati in trimestrul 4 din 2019 și cu 64.58% mai mult fata de aceeasi perioada din 2019. Cu siguranta trendul crescător al abonatilor platformei a fost influentat de situatia actuala generata de restrictiile de circulatie.

      

Detalierea evolutiei numărului de abonati pe regiuni de arata o crestere ridicata in Europa, Orientul Mijlociu si Africa (regiunea EMEA) de 2,5 milioane de abonati fata de trimestrul anterior. De altfel, regiunea EMEA are ponderea cea mai ridicata in cresterea de 15,8 milioane de utilizatori (44,12%) in timp regiunea ASIA-Pacific ocupa locul 2 cu 22,84%. Aceasta structura cu siguranta se va modifica intrucat în Europa majoritatea tarilor au impus restrictii de circulatie incepand cu luna martie, chiar mijlocul lunii martie. Așadar, ramane de vazut pe baza datelor din trimestrul 2 care va fi evolutia acestei structuri dar si cresterea numarului de utilizatori.

 

Numarul de utilizatori Netflix a ajuns in trimestrul 1 din 2020 la aproximativ 183 de milioane, o crestere cu 34 de milioane fata de aceeasi perioada a anului anterior. De remarcat ca această crestere se bazeaza in proportie de 46,47% pe cresterea numarului de utilizatori din trimestrul 1 din 2020.

Pe de alta parte, modificarea procentuala trimestriala a numarului total de utilizatori din ultimul trimestru (o crestere de 9,44%) este superioara modificarii procentuale a veniturilor trimestriale (in ultimul trimestru de 5,6%), o explicatie fiind si ca activarea unui cont Netflix vine cu o perioada de gratuitate, lucru de altfel văzut și din analiza evolutiei veniturilor medii lunare pe utilizator ce a coborat ca medie în trimestrul 1 din 2020 la 10,4 dolari față de 10,8 dolari în trimestrul anterior. La nivelul regiunilor acest indicator ne arată o valoare medie mai ridicata pentru regiunea UCAN (Statele Unite ale Americii și Canada) de peste 12 dolari.

Veniturile totale ale Netflix au crescut la 5,8 miliarde de dolari in trimestrul 1 din 2020, o crestere semnificativa de la 4,52 miliarde in 2019.

 

 

Rata rentabilității comerciale, pe baza datelor trimestriale o valoare în trimestrul 1 din 2020 de 16,61% față de 10,15% în aceeași perioadă a anului anterior. Totodată profitul operațional este mai mult de dublul valorii din trimestrul 1 din 2019 (valoare de 958 de milioane de dolari fata de 459 de milioane de dolari în Q1 2019).

Criza actuală a dus si la scaderea cheltuielilor de marketing de la 878 de milioane de dolari in ultimul trimestru din 2019 (repectiv 616 milioane de dolari in primul trimestru din 2019) la 503 milioane de dolari in acest trimestru din 2020. Este de altfel cea mai mica valoare a cheltuielilor de marketing pe intreaga perioada analizata, ceea ce face ca ponderea cheltuielilor de marketing in total cheltuieli operationale sa aiba minimul de 10,48%, fata de 15,18% in aceeasi perioada a anului anterior, respectiv de 17,55% in trimestrul 4 din 2019. Pe fondul dezvoltarii platformei, a crescut insa ponderea cheltuielilor de tehnologie si dezvoltare la 9,4% din totalul cheltuielilor operationale.

 

 

Profitul net trimestrial a inregistrat un record al ultimilor ani de 709 milioane de dolari, o crestere de 106% fata de acelasi trimestru din 2019, si un plus de 122 de milioane de dolari fata de trimestrul anterior.

 

Asadar, raman 3 intrebari despre viitoarele cifre la care noi sau mai multe date ar putea sa ne ofere raspunsul:

1. Care va fi cresterea numarului de abonati in trimestrul 2 din 2020?

Asa cum spuneam mai sus, majoritatea tarilor, inclusiv SUA, au impus restrictii de circulatie incepand cu luna martie. Cum va arata “peisajul” numarului de abonati in acest context pentru lunile aprilie, mai si chiar iunie?

2. Care va fi cresterea veniturilor Netflix? 

Netflix permite accesul de pe mai multe dispozitive in functie de contul ales. Este destul de uzuala impartirea unui cont intre mai multi prieteni, insa la fel de uzuala este ca dupa o perioada de “trial”, un serviciu sa nu mai fie utilizat. Cum va influenta veniturile Netflix continuarea restrictiilor in anumite tari si ridicarea acestora in altele.

3. Ce va face compania dupa perioada aceasta?

Utilizarea unui serviciu mai mult decat o facem de obicei, duce in final la perioade de pauza completa. Cum va fi vazut serviciul de streaming intr-o perioada in care ridicarea restrictiilor va permite calatorii, plimbari, si orice alta activitate in afara casei? Mai mult, faptul ca vara se apropie poate conduce la dezactivarea conturilor. La fel de probabil este ca obiceiul de a viziona filme pe streaming, precum si productiile lansate in exclusivitate pe Netflix pot conduce la o dominatie clara a acestui serviciu fata de alti competitori precum Amazon Prime, HBO Go sau Disney+.

Dar, aceste noi cifre le las pentru o alta analiza care sa devina parte din povestea din spatele cifrelor.