Analiza economico-financiara,  Povestea din spatele cifrelor,  Strategie,  Video,  Vlog

Vlog “Povestea din spatele cifrelor” Episodul 1: Compania Zoom: cresterea si strategia schimbata pe timp de criza

Criza Coronavirus a condus la cresterea exponentiala a activitatilor de lucru de acasa. Mai mult, business-uri inchise sau activitati blocate au fortat utilizarea la maxim a instrumentelor online.

Te invit sa vezi primul episod din vlog-ul meu “Povestea din spatele cifrelor”. In acest video vorbesc dezpre compania Zoom: adica cresterea si strategia schimbata pe timp de criza.

Mai jos regasesti si cateva din datele prezentate in clip. Mai exact, evolutia veniturilor totale ale companiei din 2017 pana in 2020 (anul fiscal pentru Zoom se incheie la 31 ianuarie 2020, astfel incat nu putem vedea in intregime impactul utilizarii in crestere a platformei). Dar, stirile recente arata ca la nivel de utilizatori zilnici cresterea este de la 10 milioane de utilizatori zilnici in Decembrie 2019 la 200 de milioane de utilizatori zilnici in Martie 2020 (conform articolului de aici).

Insa, pe baza datelot financiare recente ce cuprind perioada 1 februarie 2019-31 ianuarie 2020 putem observa din start o crestere spectaculoasa a platformei in anul anterior. Astfel, veniturile totale au crescut de la 330 de milioane de dolari la 622 de milioane de dolari (o crestere de 88,48%). Fata de aceeasi perioada din 2017, veniturile au crescut de peste 10 ori.

 

Cu toate acestea, cresterea spectaculoasa a numarului de utilizatori a dus si la o serie de probleme ce tin de securitate si de confidentialitate. Vom vedea in ce masura investitiile stopate de dezvoltare ale aplicatiei si refocusarea pe rezolvarea problemelor de securitate se vor reflecta in viitoarele situatii financiare.

Pana atunci, datele de mai jos arata structura cheltuielilor operationale din care ponderea cea mai ridicata – aprox 70% este data de cheltuielile de vanzare si marketing. Compania a investit peste 340 de milioane de dolari in anul fiscal incheiat pentru promovarea platformei. Focusul Zoom a fost dintotdeauna mediul corporate, insa aparitia crizei noului Coronavirus a dus la tranzitia in online a unor activitati ce pareau greu de mutat pe o platforma ca Zoom in urma cu cateva luni. Astfel, compania va trebui sa reinvesteasca in Research si development o suma mai mare pentru dezvoltarea platformei dar si pentru a o face mai sigura. Deja statul a fost blocat de o serie de masuri din diverse tari unde platforma a fost interzisa pentru activitati ce din de administratia publica sau de scoli. Acest lucru nu face decat sa creasca competitia intr-un sector ce se va dovedi destul de dinamic pe masura ce remote work devine singura modalitate prin care anumite companii pot functiona in perioada urmatoare. Mai mult, tinand cont si de costurile suplimentare date de inchirierea unui spatiu, nu este exclus sa vedem o tranzitie masiva a companiilor catre remote work, de aici si nevoia de a avea cele mai bune si mai sigure platforme pe care angajatii sa lucreze.

Si acest lucru se poate face doar prin cresterea structurii cheltuielilor de cercetare si dezvoltare in cadrul platformei.

 

Nu in ultimul rand, figura de mai jos arata schimbarea de strategie, probabil negandita de catre conducerea Zoom, dar aparuta prin restrictiile de circulatie si remote work. Astfel, inainte de criza coronavirus, Zoom era folosit pentru prezentarile companiilor cu echipe remote, pentru sedinte ale acelorasi echipe, dar si pentru call-uri 1-1 intre participanti din diverse locurile ale lumii. Simplitatea utilizarii platformei a dus insa la modificarea targetului si a utilizatorului catre: activitatile didactice: de la gradinita la facultate, la consultatii medicale online.Mai mult, evenimentele de business s-au transformat in webinarii iar intalnirile de business fata in fata s-au schimbat in intalniri pe Zoom. Totodata, o serie de evenimente culturale precum teatre, concerte sau chiar petreceri utilizeaza platforma Zoom pentru a tine contactul cu audienta.

 

 

In final, as vrea sa-ti prezint 3 idei despre strategia Zoom care ar putea sa te ajute:

1. Cresterea poate sa aduca si o nevoie de refocusare a strategiei

Probabil nici cele mai optimiste previziuni de crestere ale companiei Zoom nu au luat un calcul de crestere de 20 de ori a numarului zilnic de utilizatori. Vom vedea in ce masura noile date financiare vor prezenta si cifrele din spatele cresterii numarului de utilizatori. Mai exact, intrucat platforma Zoom are un cont gratuit si alte conturi contra cost, ramane de vazut cati dintre cei ce si-au facut un cont sau utilizeaza platforma au upgradat la un cont premium. Totodata, Zoom a trebuit sa-si refocuseze strategia de la crestere (care a aparut aproape instant) la securitate si confidentialitate, care poate duce, daca solutiile nu vin rapid, la scaderea rapida a increderii utilizatorilor in platforma si implicit la tranzitia la o alta platforma.

2. Competitia poate profita de orice miscare gresita

Fie ca este Microsoft Team, Skype sau Google Meet sau alta solutie de video conferencing, orice alta platforma poate profita la maxim de greselile strategice ale Zoom. Acum ca Zoom a devenit platforma cea mai populara, fiecare pas gresit sau miscare strategica ce nu conduce la incredere este taxata de utilizatori prin identificarea altor solutii. Vedem decizii ale unor companii ce recomanda sau nu recomanda utilizarea unor platforme.

 

In final, un lucru e sigur. O crestere de utilizatori cu siguranta a atras o crestere suplimentara pe trendul deja in crestere al companiei Zoom. Ramane de vazut in urmatorul raport trimestrial care este valoarea, implicit care este povestea din spatele cifrelor.