Analiza economico-financiara,  Covid-19,  Povestea din spatele cifrelor,  Strategie

Domino’s Pizza, cifrele din ultimul raport trimestrial si 2 intrebari despre strategie

Cifrele ne arata diverse povesti. Probabil ai observat pana acum in analizele mele ca incerc sa-ti transmit exact acest lucru: sa te intrebi care este povestea din spatele cifrelor. Nu stiu ce a avut mai multa influenta in analiza aceasta: pizza facuta acasa cu familia in acest week-end sau raportul trimestrial publicat de Domino’s Pizza pe 23 aprilie 2020. Compania Domino’s Pizza are sediul in SUA si este listata la New York Stock Exchange sub simbolul DPZ.

Compania a fost fondata in 1960 si conform site-ului “Domino’s is the recognized world leader in pizza delivery operating a network of company-owned and franchise-owned stores in the United States and international markets.”

Tot pe site am gasit si “fun facts” despre companie ce mi-au atras atentia precum:

– peste 94% din punctele de vanzare Domino’s din SUA sunt francize

-Domino’s vinde in medie la nivel global 3 milioane de pizza zilnic

-Ajunul Anului Nou este cea mai aglomerata zi din an pentru Domino’s

 

Dincolo de “fun facts” si istoria companiei, mai jos va prezint cateva date generale despre cifrele companiei – ca parte dintr-o prezentare pregatita pentru investitori si disponibila in intregime aici.

Domino’s Pizza este liderul global in zona de restaurante cu servire rapida (Quick Service Restaurant) pe segmentul de pizza. totodata, are (pe baza datelor pe 2019) o cota de piata de 15%. Totodata, modelul de business presupune pe de-o parte livrare dar si posibilitatea ridicarii comenzii. Este surprinzator ca aceasta din urma reprezinta o treime din total vanzarilor conform datelor furnizate de companie.

 

In ceea ce priveste evolutia pretului actiunilor Domino’s Pizza, de la inceputul anului, putem observa o crestere de aprox 25%, pe fondul unui model de business putin afectat de restrictiile de circulatie si izolare. Totusi, posibil ca in urmatorul trimestru datele sa arate o usoara influenta din partea altor jucatorii ce au facut tranzitia in online. Cu toate acestea, actualul context genereaza o piata cu totul noua. Atunci cand nu mai ai restaurante deschise si posibilitatea de comanda online, ci acum ai doar comenzile online, piata se transforma exclusiv in “comenzi online”. Acest lucru inseamna cu siguranta o crestere a volumului comenzilor online, implicit dinamica jucatorilor determina o reasezare a pietei. In acest moment, datele arata cel putin pentru Domino’s Pizza o crestere, ceea ce poate sa conduca si la o idee conform careia comenzile online sunt transmise catre acele companii cu care un consumator este obisnuit pentru a comanda acasa. Ramane de vazut, pe baza altor informatii, cum va arata pentru perioada aceasta la nivel global, cota de piata a jucatorilor din QSR.

 

Veniturile totale trimestriale ale Domino’s Pizza la nivel global au crescut la 873 milioane de dolari, fata de 836 milioane de dolari in aceeasi perioada a anului trecut. O mare parte din structura cifrei de afaceri este data de segmentul de “Supply Chain” – de 58,72% in ultimul trimestru analizat, adica livrarea ingredientelor catre francize. Ponderea acestui segment a crescut totodata fata de anul anterior.

 

Veniturile trimestriale au crescut astfel cu 4,4% in timp ce la nivelul segmentelor operationale, putem observa o singura scadere la vanzarile punctelor de vanzare proprii din SUA (o scadere de 17,11%). Insa, intrucat 98% dintre punctele Domino’s Pizza sunt francize, efectul in veniturile totale nu este foarte ridicat, dupa cum se poate observa din cresterea taxelor de franciza atat la nivel international (crestere de 7,53%) cat si in SUA (8,31%). Totodata, segmentul cu cea mai mare pondere in cifra de afaceri (Supply Chain) a crescut in trimestrul 1 din 2020 cu 8,6% fata de acelasi trimestru din anul anterior.

 

Analiza structurii cheltuielilor aferente cifrei de afaceri arata in trimestrul 1 din 2020 ca 85.1% au fost cheltuieli cu supply chain, pe fondul cresterii acestui segment. Totodata, indicatorul cheltuieli la 1000$ cifra de afaceri arata o scadere la 610$ fata de 614$ in anul anterior. Acest indicator ce arata care este valoarea cheltuielilor pentru fiecare 1000 de dolari vanzari, ne arata si eficienta afacerii.

 

Profitul operational trimestrial a crescut la 340 de milioane de dolari fata de 322 milioane de dolari in anul anterior ( crestere de 5,5% ) in timp ce profitul net a crescut cu 31,18% fata de aceeasi perioada din anul aterior (pana la 122 milioane de dolari in trimestrul 1).

In final, se vorbeste foarte mult in aceasta perioada de cash. Mai jos am calculat structura activelor circulante ale companiei, lichiditatea curenta in crestere de la 1,43 la 1,76. Nivelul “Cash & cash equivalents” a crescut de la 83,1 milioane de dolari in trimestrul 1 din 2019 la 200,8 milioane de dolari in trimestrul 1 din 2020.

 

Ramane de vazut care sunt si valorile regionale ale Domino’s Pizza, atat in Europa cat si in Romania pe baza datelor disponibile in perioada urmatoare, cat si a modului in care actualul context a dus la modificari ale topului in functie de cota de piata.

In final, lansez 2 intrebari despre strategie pe care le voi urmari pentru acest sector QSR pizza.

1. Cum va schimba tehnologia acest sector?

Sectorul este influentat de dezvoltarea tehnologiei, iar actualul context face necesara inovatie mai multa in acest sector.

Domino’s Pizza lucreaza de cativa ani la livrari prin intermediul masinilor autonome, dezvoltand tehnologia cu ajutorul Ford si a Universitatii din Michigan SUA. Poti vedea mai multe in acest reportaj de la NBC News din 2017. Intre timp tehnologia si testarile au avansat.

 

2. Cum va arata “peisajul” livrarilor de mancare in urmatorii ani?

Mai multe restaurante si-au transferat activitatea in zona de livrare pe fondul restrictiilor si distantarii sociale datorate de noul coronavirus. Ramane intrebarea cum va arata sectorul restaurantelor, inclusiv cel de livrari de pizza in urmatorii ani.

Bineinteles, cifre peste cifre din urmatoarele rapoarte anuale sau trimestriale, vor putea fi de ce nu, parte din alta poveste din spatele cifrelor.