Performanta si Strategie

Black Friday, Cyber Monday sau „Any given Sunday”

Sezonul reducerilor si vanzarile de Craciun sunt pregatite de retaileri inca de la inceputul anului, cand analizand vanzarile din perioada incheiata isi reanalizeaza pozitia, strategia si politica de vanzari. De anul trecut, in Romania s-a preluat un alt „Halloween” sau „Saint Valentine”, si anume „Black Friday”.
Black Friday este prima vineri dupa Ziua Recunostintei. Numele este originar din Philadelphia, fiind initial recunoscuta ca o zi cu trafic intens, de dupa Ziua Recunostintei. Ulterior, denumirea a inceput sa aiba conotatii economice, simbolizand depasirea punctului de echilibru (break-even), si rezultatului de la rosu (negativ) la negru (pozitiv).
Apetitul romanilor spre sarbatorile americane nu este unul nou, aceste sarbatori fiind incluse in strategiile de marketing pentru majoritatea retailerilor in gestionarea strategiilor de marketing. Magazine precum eMag, Evomag, PC Garage, Koyos, F64 dar si Flanco, Domo si alti retaileri au adoptat aceasta zi promovand reduceri importante.

Ce se poate intampla de Black Friday 2012?
Numarul utilizatorilor de internet a crescut semnificativ in ultimul an, ajungand la 9.642.383 de persoane (Sursa: Internet World Stats, 30 iunie 2012), estimarea fiind de 10.124.502 utilizatori la sfarsitul lunii septembrie 2012.

black friday

Conform Eurostat, in anul 2011, 5% dintre utilizatorii de internet din Romania au cumparat online produse sau servicii de la vanzatorii nationali. Diferenta este semnificativa fata de media la nivelul Uniunii Europene de 39%, de unde rezulta si potentialul de crestere al comertului online in Romania.

Tot Eurostat ne spune ca volumul comertului de tip retail din Uniunea Europeana  a crescut, in luna august, cu 0.2% fata de aceeasi luna a anului anterior, cresterea comertului cu computere si carti fiind de 3.1% fata de anul anterior. Romania are o pozitie favorabila in regiune, cresterea retailului fiind de 5%, mult peste evolutiile din Bulgaria si Ungaria.

De cateva saptamani, in presa, au aparut articole despre pregatirile retailerilor pentru Black Friday (anul acesta fiind pe 23 noiembrie). In 2011, reteaua de magazine Flanco a raportat incasari de 30 milioane lei (aprox. 6.8 mil. euro), 60.000 de clienti, produsele electronice si electrocasnice reprezentand ponderea cea mai importanta in vanzari. In acelasi timp, Emag a raportat vanzari de 8 milioane euro, 90.000 de produse vandute (Sursa: Capital.ro) si  peste 1,1 milioane de vizitatori intr-o singura zi. Vanzarea medie pe produs a fost de 88,9 euro, in timp ce vanzarea medie per utilizator a fost de 7.27 euro.

Problemele de Black Friday nu au fost de neglijat. Anul trecut, site-ul a avut probleme cu serverele pentru aproximativ 40 de minute (Sursa: Gandul.info). Pentru un business ce-si are majoritatea operatiunilor in mediul online, serverele blocate echivaleaza cu inchiderea magazinului, deci pierderi in vanzari potentiale. Blocarea site-ului echivaleaza cu cresterea numarului de utilizatori „in asteptare”, ducand la un efect si mai mare asupra site-ului, si implicit blocari succesive.

Anul acesta, Emag a anuntat investitii de 200.000 euro in infrastructura astfel incat situatia sa nu se repete. (Sursa: Ziarul Financiar). In 2011, 12.82% dintre utilizatorii de internet au vizitat site-ul Emag, pentru acesta numarul previzionat fiind in crestere din urmatoarele motive:

–          Cresterea numarului total de utilizatori de internet

–          Promovarea conceptului de Black Friday

–          Cresterea numarului de persoane ce plaseaza comenzi online.

Astfel, am estimat o crestere a utilizatorilor de internet ce vor vizita site-ul Emag de Black Friday (Nota:  nu toti vizitatorii vor lansa si o comanda pe site), la 1,38 milioane – 1,45 milioane. Numarul de produse vandute in 2012 va fi mult mai ridicat, intervalul estimat fiind de 118.000-122.000 produse.

Investitiile realizate in dezvoltarea infrastructurii se pot concretiza in vanzari cuprinse intre 9,9-10,5 milioane de euro, intervalul de crestere fata de 2011 fiind cuprins intre 24%-32%. Avand in vedere evolutia cursului de schimb fata de 2011, cresterea in lei va fi mult mai mare. Ramane de vazut care va fi nivelul marjelor, avand in vedere ca mai multe magazine online au anuntat reduceri substantiale, crescand concurenta.

O alta zi de reduceri in mediul online va fi si Cyber Monday, care in acest an va fi pe 26 noiembrie 2012, ducand intregul week-end la reduceri importante. Totodata, American Expres a inventat Small Business Saturday in 2010, o zi ce incurajeaza cumparaturile in randul firmelor mici si vine imediat dupa Black Friday. (Sursa: Manafu.ro)

Ramane de vazut cum va fi ziua de reduceri Black Friday in 2012, fiindca la fel ca in filmul din 1999 – Any Given Sunday ( tradus in limba romana cu „Duminica pierzi sau castigi”), putem rezuma ce se va intampla week-end-ul urmator  prin „on any given Sunday, anything can happen.”

Comments Off on Black Friday, Cyber Monday sau „Any given Sunday”