Povestea din spatele cifrelor

AFFÄRSSTRATEGI: 8 componente de la IKEA pentru strategia pe care ti-o asamblezi singur

In 2007 intram prima data intr-un magazin IKEA. De la inceput am fost impresionat de showroom-ul amenajat ca intr-un apartament real, de simplitatea cumpararii unui produs dar si de faptul ca trebuia sa-ti asamblezi singur produsul. Astfel, erai parte din finalizarea unei piese de mobilier, prin montarea relativ usoara cu instructiuni simple. Trecem peste momentele ciudate cand dupa ce montai o biblioteca, mai ramaneai cu cateva suruburi si optimismul ca sigur cei de la IKEA au pus cateva in plus. Misterul se elucida sau nu in functie de greutatea cartilor puse in biblioteca 🙂

In acest articol, vreau sa-ti prezint povestea din spatele cifrelor IKEA dar si 8 componente pentru a-ti asambla singur strategia de business sau de ce nu chiar strategia personala.

Anul fiscal IKEA se incheie in august, de aici si lansarea unui nou catalog cu o noua colectie in aceeasi luna, care sa cuprinda noi produse pentru noul exercitiu financiar.

Veniturile anuale IKEA au fost de 38.8 miliarde de euro in 2018 (vanzarile globale generate de IKEA) in timp ce valoarea brandului IKEA a fost de 17.45 miliarde de dolari.

IKEA avea un numar de 424 de magazine la nivel global, magazine detinute de compania sau in sistem franciza, ceea ce inseamna ca in medie un magazin IKEA a realizat vanzari de 91.5 de milioane de euro in 2018 fata de 95 milioane de euro in 2017. Ponderea vanzarilor online a crescut in 2018, pornind si de la cresterea numarului de vizite pe site-ul IKEA de la 2.3 miliarde in 2017 la 2.5 miliarde in 2018. Astfel, 5% din vanzarile IKEA in 2018 au fost in on-line.

O analiza a companiei Inter IKEA (compania principala) ne arata o marja bruta de profit in 2018 de 18.38% si o marja de profit operational in 2018 de 7.69% in crestere fata de 5.66% in 2017. Rentabilitatea financiara (raportanta ca Profit net/Capital Propriu) a fost de 6.7% in 2018 in timp ce rentabilitatea economica (raportata ca Profit inainte de taxe si impozite/Active totale) a fost de 19.14% in 2018, in crestere fata de valoare de 13.2% in 2017.  Mai mult, compania a avut in 2018 o lichiditate curenta de 1.36, pe fondul utilizarii eficiente a activelor curente (in special stocurile).

Dar, povestea IKEA este mai mult decat in cifre. Este in produs. Este in strategie. Mai jos, iti prezint 8 componente pentru strategia pe care ti-o poti asambla singur. Am denumit acest “produs” – AFFÄRSSTRATEGI (in suedeza – strategia de afaceri).

 

Cele 8 componente sunt:

  1. Modelul de Business: IKEA a venit inca de la inceput cu un model de business inovativ.
  2. People: Orice produs IKEA poarta marca unui designer. Astfel, produse relativ ieftine sunt prezentate ca fiind parte dintr-un proces de design complex.
  3. Process: relatia cu furnizorii, spatiile logistice, depozitarea si vanzarea produselor face din IKEA un jucator global cu un proces ce imbina traditionalul din acest domeniu si tehnologia de ultima generatie
  4. Product: produsele IKEA sunt pentru oricine. Si la IKEA, gasesti produse pentru toate gusturile. Mixul de produse face ca profitabilitatea companiei sa fie ridicata. Produsele ancora aduc clientii in magazine, iar mixul produce cresterea profitabilitatii.
  5. Profit: Marjele de profit ale companiei arata grija pentru identificarea produselor unde se poate face economie de scala si acele produse de nisa dar care devin ancore pentru atragerea clientilor.
  6. Cunoaste-ti clientul: M-a surprins mereu la IKEA politica de post-vanzare. Acest lucru porneste de la cunoasterea clientului si a faptului ca vrea sa aiba un produs calitativ, iar atunci cand e o problema sa poata sa-l schimbe rapid.
  7. Inoveaza: IKEA inoveaza in fiecare an. Un catalog nou, produse noi. Totul pentru a atrage un nou val de clienti.
  8. Atrage clientul: IKEA devine de multe ori destinatia unica atunci cand vine vorba de anumite tipuri de produse. Este ca si cum ai avea o optiune unde poti merge pentru a-ti atinge o nevoie clara. Acest lucru il face printr-un branding perfect, promovare eficienta dar si prin intelegerea nevoilor clientului.

Dar, clientul de astazi nu este clientul de maine. Competitia genereaza schimbari in toate elementele de mai sus, iar clientii mizeaza pe calitate ridicata la un cost cat mai mic. Cum va arata povestea din spatele cifrelor anul acesta, ramane sa vedem intr-un nou articol despre IKEA.