Povestea din spatele cifrelor

2 lectii despre strategie de la Netflix si o cifra interesanta: 450 mil. $

Atunci cand competitia nu produce servicii la calitate ridicata pe toate planurile, singura modalitate prin care o companie poate sa creeze valoare este sa vina cu alternativa de a umple acele goluri necesare clientului.

Asadar, povestea Netflix porneste tocmai de la golurile resimtite de clienti fata de o alta companie populara de la sfarsitul anilor ’90 si anume Blockbuster. Aceasta companie taxa clientii pentru intarzierile la returnarea DVD-urilor inchiriate, fapt ce a dus la un serviciu Netflix in care aceasta taxa a disparut atunci cand compania s-a infiintat, adica in 1997.

Povestea Netflix este utila din perspectiva strategiei, dar si mai interesanta din perspectiva cifrelor. Cifrele ne arata clar ce s-a intamplat intr-o companie iar situatiile financiare ne pot transmite “povesti” bazate pe rezultate clare.

Ultimul raport anual lansat de companie pentru anul 2017 ne arata o crestere a cifrei de afaceri impresionanata pentru ultimii 3 ani, de 72% de la 6.78 miliarde dolari la 11.69 miliarde de dolari. Numarul de abonati a crescut cu 57% pe fondul extinderii prezentei companiei la nivel international. Compania are 3 segmente operationale: streaming domestic (SUA), streaming international si domestic DVD (inchirierea de DVD-uri in SUA).

 

Cifra de afaceri pe segmente de business ne arata ca segmentul international streaming a crescut fata de 2016 cu 59% in timp ce segmentul domestic streaming a crescut cu 21%. Cel mai probabil in raportul pentru 2018 vom vedea o depasire a cifrei de afaceri obtinuta de Netflix la nivel international fata de valoarea pentru piata din Statele Unite ale Americii. La nivelul cifrei de afaceri medii per abonat per luna (pretul mediu lunar) putem observa o crestere a acestei valori in segmentul domestic streaming, in timp ce la nivel international valorile sunt in jurul valorii de 6 $/abonat per luna. Aceasta valoare este influentata insa de perioadele de gratuite de testare ale serviciului specifice in momentul lansarii pe o noua piata dar si intr-o piata in extindere cu privire la numarul de abonati.

Dar, cel putin pentru mine, este valoarea suprinzatoare a incasarilor din inchirierile de DVD-uri pe care compania inca le ofera ca serviciu. Mai exact, in 2017 compania a inchiriat DVD-uri ce i-a adus 450 milioane de dolari, iar numarul de abonati pentru acest serviciu a fost de 3.3 milioane. Mai mult, pretul mediu al abonamentelor pentru astfel de serviciu este mult peste pretul mediu al unui abonament pentru serviciul de streaming.

Asadar, o cifra interesanta care poate sa ne duca la 2 lectii de la Netflix despre strategie:

1. Extinderea rapida conduce la avantaj competitiv

Netflix a avut o strategie de extindere agresiva pe noi piete internationale. Acest lucru i-a adus un avantaj competitiv fata de HBO Go sau Amazon Prime. Succesul extinderii vine si din numarul ridicat de productii dar si din adaptarea continutului prin algoritmii platformei ce permite intelegerea mai clara a preferintelor de vizionare.

2. Implementarea tehnologiei nu inseamna ca trebuie sa abandonezi un segment “clasic”

Cand te gandesti ca o companie mare precum Netflix, ce este lider intr-un domeniu inovativ si in continua schimbare, in care “clientul” este la un click de a schimba sau a opri rularea unui film, este interesant sa vezi o cifra precum cea data de inchirierile de DVD-uri. Sa investesti sume uriase in dezvoltarea platformei de streaming dar cu toate acestea sa nu uiti de clientii tai traditionali, ne arata maturitatea organizatiei privind viziunea si strategia.

 

Ramane insa de vazut care va fi noua strategie a Netflix pe fondul intrarii pe piata serviciilor de streaming a companiei Disney dar si a altor jucatori din sectorul de entertainment. Si bineinteles, noile date vor fi parte dintr-o noua “poveste”.