De la amanare la actiune. Multa actiune.
In fiecare zi ne propunem foarte multe lucruri de facut. De fapt, ne adaugam la o lista de sarcini alte sarcini care credem ca ne ajuta. Uneori insa, adaugam sarcinile ca o nevoie de amanare a acelor sarcini care sunt in legatura cu obiectivele noastre. Aceste sarcini noi nu contribuie la dezvoltarea noastra pentru ca nu sunt in legatura cu obiectivele noastre. Atunci cand concentrarea nu este subiectul principal in dezvoltarea productivitatii noastre, vom face foarte multe lucruri insa fara sa conduca la indeplinirea obiectivelor noastre.
Din experienta mea in gestionarea amanarii si a proiectelor in care sunt implicat, de regula, atunci cand am lucruri de facut si care sunt importante in ansamblu obiectivelor mele, exista tendinta de a ma indrepta spre alte sarcini. Implicit, aman lucrurile. Dar, daca creez o modalitate prin care nu am alta optiune decat sa lucrez la acea sarcina, atunci ma ocup de ea.
Mai jos iti prezint cateva modalitati prin care sa treci la amanare la actiune. De fapt, la multa actiune.
1) Identifica ce ai de facut = care sunt sarcinile in legatura cu obiectivele tale pe care le amani chiar acum?
Daca ti-ai setat cu multa claritate proiectele ce sunt in legatura cu obiectivele tale, si de acolo ai multe sarcini de realizat, cheia este sa le elimini pe celelalte. Daca la finalul unui an simti ca nu te-ai apropiat de obiectivele tale dar ai muncit foarte mult, inseamna ca ai lucrat la alte sarcini nerelevante pentru obiectivele tale. Unde ai sarcinile notate? Iti cunosti obiectivele? Accepti sarcini ce nu sunt in legatura cu sarcinile tale? Daca da, si nu ai de ales, incearca sa ajungi intr-un punct in care sunt din ce in ce mai putine.
2) Constientizeaza motivele pentru care amani?
Daca amanarea inseamna ca ai gasit o serie de motive, reanalizeaza-le. S-ar putea sa-ti dai seama ca nu sunt motive ci pretexte ca sa nu te apuci de treaba.
3) Incepe cat mai repede
Daca-ti aloci foarte mult timp sa ajungi in stadiul in care amanarea este o optiune, deja ai pierdut timp pretios. Daca stii ce vrei, iti cunosti obiectivele si stii ce trebuie sa faci, de ce ai vrea sa amani? Incepe acum, sau cel putin orienteaza-te spre sarcinile acelea care te-ar duce intr-o zona in care sa amani e imposibil. Daca-ti creezi un sistem prin care orice obiectiv are sarcini de care poti sa te ocupi pas cu pas atunci nu vei amana. Vei amana in schimb o sarcina foarte mare, nestructurata si neimpartita in pasi simpli de actiune.
Care este experienta ta cu amanarea? Amani ceva important chiar acum?