Analiza productivitatii,  Covid-19,  Povestea din spatele cifrelor,  Strategie

Delta Airlines, cifrele din trimestrul 1 din 2020 si 2 idei despre strategie

Miercuri pe 22 aprilie, Delta Airlines (conform topului Forbes Global 2000 – disponibil aici), compania aeriana cu cea mai mare valoare de piata in 2019 – de 38,1 miliarde de dolari, a publicat raportul trimestrului 1 din 2020. Ocazie pentru o analiza pe care vi-o prezint in cele ce urmeaza.

Insa, inainte de analiza Delta Airlines, inainte de publicarea acestui articol, mi-a atras atentia urmatorul comunicat de presa din partea International Air Transport Association (IATA), chiar e astazi (23 aprilie), intregul comunicat integral  aici.

Mai exact, analiza IATA mentioneaza ca sectorul transportului aviatic va duce la pierderi de 89 de miliarde de dolari iar cererea va fi cu 55% sub nivelul din 2019. Fata de estimarile din 24 martie este o inrautatire a prognozei (atunci nivelul estimat era de 76 de miliarde si cerere de 46% sub nivelul din 2019).

Pornind de la aceste premize pentru un sector puternic afectat si a carui revenire este de urmarit pe toate planurile (atat din perspectiva companiilor cat si din perspectiva generala a sectorului), am analizat, asa cum spuneam in debutul articolului, ultimul raport trimestrial al companiei Delta Airlines.

Asadar, un primul lucru evidentiat in figura de mai jos este scaderea veniturilor trimestriale operationale la 8,59 miliarde de dolari in trimestrul 1 din 2020, comparativ cu 10,47 miliarde de dolari in acelasi trimestru din anul anterior. Această scădere de 17,9% include si efectul COVID-19, cu toate ca foarte multe dintre restrictii au intrat in vigoare incepand cu luna martie. Asadar, urmatorul trimestru va arata cu siguranta impactul mai ridicat asupra veniturilor companiei.

 

 

Astfel, compania a raportat o pierdere operationala in acest trimestru de 410 milioane de dolari, in comparatie cu profitul operational de 1,02 miliarde de dolari din aceeasi perioada a anului anterior.

 

Evolutia pretului actiunilor Delta Airlines arata o scadere importanta in aceasta perioada de la 58,06 $/actiune la inceputul anului la 22,47 $/actiune pe 22 aprilie. Aceasta scadere de 61,3% reflectata in pretul actiunilor Delta Airlines arata severitatea scaderii in acest sector.

 

 

 

 

Poate printre provocarile Delta Airlines se afla si faptul ca 88% din structura veniturilor operaționale este data de zborurile pentru pasageri, in timp ce partea de transport cargo este de 10%. Astfel, scaderea traficului aerian de pasageri a lovit in plin compania.

Veniturile trimestriale pe segmente au raportat o scadere in trimestrul 1 din 2020 fata de trimestrul anterior, cu scaderea cea mai mare la segmentul Cargo de -20,83%. Cu toate acestea se poate observa ca trendul descendent era inca din trimestrul 1 din 2019 pentru acest segment (-4,95%). Ramane de vazut, pe fondul actual al restrictiilor de circulatie, care va fi structura veniturilor in trimestrul 2 din 2020 si daca segmentul Cargo va avea o pondere, dar si valoare absoluta mai mare in totalul veniturilor operationale.

 

 

Mai mult, una dintre provocarile companiei este ca 74% din venituri sunt generate domestic, adica in Statele Unite ale Americii. Asadar, impactul Coronavirus asupra SUA (la momentul scrierii articolului SUA avea 886709 cazuri si peste 50000 de decese) face ca impactul asupra companiei sa fie influentat mult de modul in care restrictiile din SUA se vor ridica pe parcurs.

 

 

Structura cheltuielilor operationale ale Delta Airlines in trimestrul 1 din 2020 arata o pondere semnificativa a cheltuielilor cu salariile (31%). Totodata, cheltuielile operationale la 1000 $ venituri operationale au crescut de la 903 $ in trimestrul 1 din 2019 la 1048 $ in trimestrul 1 din 2020.

 

 

Veniturile operationale din biletele pentru pasageri sunt impartite pe clasa principala (economica) si clasa business. In trimestrul 1 din 2020, vanzarile de bilete clasa principala economica au scazut cu 19,49% in timp ce vanzarile din bilete clasa business au scazut cu 17,12% fata de aceeasi perioada din anul anterior. Scaderile nu sunt foarte mari si datorita faptului ca impactul COVID-19 asupra sectorului s-a putut observa in principal incepand cu sfarsitul lunii februarie, inceputul lunii martie.

 

Gradul mediu de incarcare trimestrial a coborat de la 82,7% in trimestrul 1 din 2019 la 73,10% in trimestrul 2 din 2020. Compania a anuntat totodata pentru urmatorul trimestru o serie de masuri precum:

– reducerea capacitatii de utilizare pentru trimestrul 2 fata de acelasi trimestru din anul anterior. Capacitatea totala va scadea cu 85%, dintre care segmentul intern cu 80% iar cel international cu 90%

– compania se asteapta ca cheltuielile totale sa scada pentru trimestrul 2 cu 50%, adica cu 5 miliarde de dolari prin scaderea capacitatii de utilizare, a pretului scazut al combustibilului

 

Asadar, cifrele ne pot spune o serie de povesti. Iti prezint mai jos cateva idei despre strategie, utile in orice sector:

1. Concentrarea pe un sector sau segment poate sa fie riscanta

In cazul Delta Airlines cresterea data de piata interna si segmentul de pasageri parea un business foarte bun. Insa aceasta criza vine cu un buton mare de reset. O serie de alte business-uri incearca acum sa-si diversifice operatiunile pentru a se adapta acolo unde este cererea. Unele fac acest lucru rapid, intrucat intreaga organizatie este flexibila in gandire si in actiune. Alte companii din pacate vor inchide sau inca se limiteaza la vechiul model de business. Sunt puse astfel sub semnul intrebarii o serie de principii de strategie si legea cererii si a ofertei (re)devine principiul necesar in noul context.

2. Inovatia > devine o necesitate

O serie de variabile ce tin de sanatatea publica precum distantarea sociala vor face ca noi modele de business sa iasa. Sectorul aviatic, va trebui sa vina cu solutii prin care sa ofere incredere ca zborul este sigur. Sunt convins ca vom vedea o serie de inovatii, dincolo de cele aparute deja precum testarea pasagerilor inainte de imbarcare. Cu siguranta, un astfel de sector cu zeci, chiar sute de miliarde de dolari in venituri si flote de avioane parcate, va duce la redesenarea unor modele de la zero. Si aici inovatia va deveni o necesitate.

Asadar, cum te gandesti tu sa inovezi in sectorul tau?