Apple si ultimul raport trimestrial > modificarea structurii vanzarilor
De curand s-a publicat raportul trimestrial de catre Apple ce acopera perioada ianuarie-martie 2020. Estimarile companiei in februarie conform unui comunicat emis (disponibil aici) aratau ca “we do not expect to meet the revenue guidance we provided for the March quarter due to two main factors.” Cei doi factori mentionati erau oferta disponibila pe fondul dificultatilor din ianuarie-februarie din fabricile din China dar si scaderea cererii din China pentru produsele Apple. La momentul acelui comunicat toate magazinele Apple din China erau inchise. Ce a urmat insa a adus un plus de impact prin faptul ca actuala criza a devenit de la o epidemie in China, o pandemie globala.
Insa, rezultatele din raportul trimestrial arata cateva lucruri interesante. In primul rand, cifra de afaceri trimestriala a crescut la 58,31 miliarde de dolari fata de 58,01 miliarde de dolari in aceeasi perioada a anului anterior.
Structura vanzarilor pe cele 2 categorii: Produse si Servicii este prezentata mai jos. Datele arata o crestere a ponderii serviciilor, fiind de altfel per ansamblu cele ce au dus la crestere (chiar si de 0,51%) a vanzarilor totale. Cresterea serviciilor cu 1,9 miliarde de dolari ne arata cat de important este intregul eco-sistem creat de Apple: produse, aplicatii, servicii, toate interconectate si care ofera utilizatorului o experienta si care contrabalanseaza chiar si scaderere pentru o categorie in aceasta perioada. Servicii precum Apple TV+ sau Apple Music au dus la aceasta crestere intr-o perioada in care cererea de produse a fost afectata.
Analiza pe segmentele operationale geografice arata scadere pentru perioada ianuarie-martie 2020 in China (-7,47%) si Japonia (-5,89%) in timp ce Europa inregistreaza o crestere de 9,5% pe fondul inceperii impunerii restrictiilor legate de COVID-19 din luna martie, chiar a doua jumatate a lunii martie. De altfel, in Europa vanzarile companiei au crescut cu 1,24 miliarde de dolari, ce a dus si la o modificare a ponderii acestui segment de la 23% in ianuarie-martie 2019 la 25% in aceeasi perioada din 2020.
Vanzarile pe tipuri de produse si servicii arata scaderi pentru produsele principale, mai exact -6,73% pentru iPhone (scadere de 2,9 miliarde de dolari), -2,94% pentru Mac (scadere de 162 milioane de dolari), -10,34% pentru iPad (scadere de 504 milioane de dolari). Scaderea mai putin accentuata pentru Mac si iPad poate sa vina din faptul ca tranzitia la educatia online si remote work a venit si cu nevoia de a avea dispozitivele necesare. Insa, aceasta este doar o ipoteza ce ar putea fi detaliata de catre companie in viitorul raport anual. Segmentul Wearables, Home & Accesories a inregistrat cea mai importanta crestere de 22,52% (adica 1,16 miliarde de dolari).
Cifrele de mai sus conduc la o modificare a structurii cifrei de afaceri in favoarea Wearables, home & Accessories de la 9% in ianuarie-martie 2019 la 11% in aceeasi perioada din 2020. Mai mult, ponderea iPad a scadut de la 8% la 7%. Totodata si cresterea serviciilor mentionata si anterior duce la o pondere mai ridicata in structura cifrei de afaceri.
Asa cum spuneam si in articolul despre Apple de anul trecut de aici ,strategia companiei a fost sa dezvolte servicii mai complexe si mai utile pentru utilizatorii dispozitivelor. Iata cum, in perioada aceasta exact mixul acesta a condus la contrabalansarea scaderii din categoria produse cu o crestere importanta in categoria servicii. O lectie simpla de diversificare si completare a portofoliului care sa duca la un mix de reducere a riscului dar si experienta in plus pentru utilizator.