Untold si 5 idei despre strategie
Festivalul Untold a ajuns la editia a 5-a. M-am tot gandit la cum as putea aborda o mica poveste despre Untold. Despre cifre s-a mai scris si iti recomand un articol foarte util aici.
Acest articol este insa despre strategia Untold, vazuta de mine din 2 perspective: strategie de concept si strategia catre clienti.
Cum iti dai seama ca un produs/servicii are un efect ridicat intr-o comunitate? Cand devine un brand in sine, ce nu mai are nevoie de reclama.
In 2010, filmul “The Social Network” arata povestea din spatele Facebook. Pe atunci, reteaua de socializare avea 700 de milioane de utilizatori. Astazi are peste 2.3 miliarde si include atat Instagram cat si Whatsapp. Dar, ceea ce era interesant pe atunci era inceputul modului in care companiile aveau sa se promoveze. Imi aduc aminte cand, mergand pe Magheru am vazut prima reclama, cred ca era la Discovery Channel, care in loc sa aiba trecuta adresa site-ului web, avea trecuta adresa paginii de Facebook. Mi se parea incredibil cu o platforma ce avea nevoie, inca, de promovare, reusea sa-si faca reclama prin reclamele altor companii.
Astazi, Untold apare in reclamele Kaufland, Ursus (cu bere cu brandin propriu), Chio, si multe alte companii partenere ce s-au asociat brandului Untold. Mai mult, festivalul a ajuns sa fie recunosc in primele 10 festivaluri din lume.
Care este reteta strategica a celor ce stau in spatele Untold? Cu siguranta poti gasi interviuri, articole de presa a modului in care ei au pornit la drum si cum lucrurile s-au dezvoltat. Dar, uite mai jos 5 idei pentru care Untold are lectii valoroase pentru orice companiei din perspectiva strategiei de concept si strategiei catre clienti. La fel de bine poti lua cele de mai jos ca baza a strategiei tale personale:
1. “Never compromise” – Peter Cuneo, turnaround CEO al Marvel (cei ce fac filme precum Avengers, Spider-Man sau Iron Man) spunea a obtinut succesul si a dus compania de la pierderi mari la vanzarea catre Disney, fara sa faca compromisuri la calitate. Acest lucru se vede la Untold prin conceptul total diferit de orice s-a mai facut in Romania. Inclusiv locul ales, spatiul organizat si cresterea de la an la an, a numarului de artisti, a numarului de participanti, a scenei imense, a spatiului de distractie, fac din Untold un loc in care nu gasesti compromis la nimic. Orice companie poate sa invete din modul in care Untold a inteles dezvoltarea conceptului adaptat la client, la trenduri si generatiile in miscare.
2. Improve. Untold nu este un produs finit. Creste. De la an la an pe lectiile si experienta anilor trecuti. E suficient sa vezi cum arata scena principala din 2015 versus scena de acum. Cei din spatele Untold au inteles ca singurul mod prin care ei pot castiga este ca toti ceilalti sa castige: brandurile partenere sa vanda mai mult, participantii sa vina mai multe zile si in fiecare an, intreaga comunitate sa primeasca si sa castige in urma prezentei turistilor. Si acest lucru se face pornind de la pasul 1.
3. Curiosity. Untold a devenit un loc la care vrei sa participi poate chiar si din curiozitate. Curiozitatea genereaza ulterior loializare si acest lucru se vede la Untold prin cei ce vin de cativa ani. Au o tinuta anume, un comportament de festival si stiu exact cum sa-si organizeze ziua.
4. Create a story. Ever-greenul in strategie este sa ajungi sa captezi audienta intr-o poveste. Untold a reusit sa faca nu un festival, ci sa devina o poveste. O poveste in care vrei sa intri inainte, una pe care o traiesti pe parcursul a 4 zile si una despre care se vorbeste dupa. In plus, intregul concept te invita intr-o poveste.
5. Redraw – o strategie de succes inseamna sa redesenezi lucrurile adanc intiparite in perceptia clientilor. Untold a redesenat modul in care vezi un concert sau vezi un festival. Este o experienta in care esti uimit, iti provoci paradigmele si-ti dai seama ca lucrurile se pot face altfel: organizare impecabila, show incediar, design-ul scenelor si sunetul impecabil. Dar mai mult, iti dai seama cand un concept are o strategie de succes cand modifica comportamente. Starbucks face acest lucru prin clientii ce au un comportament si chiar limbaj potrivit spatiului. Untold face acest lucru prin oameni faini, liberi sa se distreze si care printre sarituri si cantece isi fac timp sa arunce la gunoi o sticla sau sa aiba un comportament civilizat.
Sper ca ti-a fost de folos articolul pentru visurile si ideile tale in business sau personal. Mai mult, sper ca ti-am transmis putin din energia mea atunci cand vad strategii de succes.
Asa cum spune Armin van Buuren: “I live for that energy.”