Povestea din spatele cifrelor,  Strategie

Salted Caramel Latte: 5 to go si Strategia Oceanului Albastru

Prima data cand am luat o cafea de la 5 to go era pura curiozitate dar si simpla idee ca pretul tuturor produselor era unul accesibil: 5 lei. Sunt un mare fan al cafelei, fie ca este o cafea premium ce aduce cu ea si experienta unei locatii interesante sau cea facuta acasa la espressorul ce isi face datoria in fiecare dimineata. Insa, de ceva timp, i-am innebunit pe colegi si prieteni cu Salted Caramel Latte pe care mi-l iau regulat de la 5 to go. E interesant ca domnisoara de la 5 to go-ul de la Aviatorilor unde merg mai des, atunci cand ma vede ma intreaba direct daca vreau acelasi Salted Caramel Latte. Dar, acest articol nu este despre cat de buna e cafeaua in general si nici de cat de buna e cea de la 5 to go in mod special. Nu este o reclama la 5 to go, acest lucru pentru ca 5 to go nu mai are nevoie de reclama. A invadat colturi in care nu ma asteptam sa vad la 7 dimineata o coada pentru cafea.

Acest articol este despre strategie. Mai exact, cred ca 5 to go aplica Blue Ocean Strategy – sau strategia oceanului albastru.

In cartea “Blue Ocean Strategy” profesorii de la INSEAD, W. Chan Kim si Renée Mauborgne au promovat pentru prima data conceptul de “ocean rosu” si cel de “ocean albastru”.

Care este diferenta dintre cele doua concepte? Uite mai jos o comparatie intre oceanul rosu sau piata standard de competitie in care market share-ul este indicatorul principal de analiza versus competitori.

Intr-un articol din Ziarul Financiar din ianuarie disponibil aici se spune ca lantul de cafenele a ajuns la 100 de unitati in 2018 si are o cifra de afaceri de 5.5 milioane de euro. Pe site-ul 5 to go gasim si alte informatii dincolo de premiile primite si anume:

– cel mai mare lant de cafenele din Romania

– cea mai accesata franciza de pe teritoriul Romaniei

– lantul este prezent in Bucuresti, dar si Iasi, Constanta, Cluj, Ploiesti, Pitesti, Craiova, Campina si Targoviste.

Doar in 2018 lantul a deschis 40 de cafenele. Fondatorii, Radu Savopol si Lucian Badila sustin ca au dorit sa deschida un lant de cafenele cu calitate buna la un pret “fair”.

Pentru analizarea strategiei am utilizat instrumentul propus de creatorii Blue Ocean Strategii si anume curba valorii. Pentru acest instrument trebuie sa identifici factorii competitionali ai sectorului. Am identificat un numar de 10 factori ce fac din 5 to go o companie ce aplica strategia oceanului albastru.

Compania a reusit sa creeze o serie de factori care sa-i ofere nu doar un avantaj competitiv dar si detasarea fata de alti competitori. Aici includ pretul unic, suprafata necesara dar si adaugarea in plus a siropurilor fara niciun cost.

Ce-am putea invata despre strategie de la 5 to go? Iti prezint mai jos 3 lectii:

1. In piata e loc oricand de inovatie

O idee inovativa va deveni fundatia pentru un business in crestere. Poate ca pare ca un sector nu are loc pentru noi competitori, insa 5 to go a demonstrat la 4 ani de la infiintare exact contrariul. Nu mai exista “entitlement”. Orice mare jucator poate deveni irelevant atunci cand un jucator mic inoveaza, creste si ajunge mai aproape de clienti.

2. Un business poate gasi abordari pentru low-cost si diferentiere

Teoria clasica a lui Michael Porter sustine alegerea unei strategii generice fie de diferentiere, de low cost sau de focus. Dar, 5 to go ne arata ca poti avea exact diferentiere si low cost printr-un model de business inovativ. Si acest lucru este printre elementele cheie in crearea unui ocean albastru.

3. Extinderea devine parte integranta din branding

Nu am vazut spot-uri la TV cu 5 to go ci am vazut 5 to go acolo unde este clientul: la un colt de strada, intr-o statie de autobuz , langa o statie de metrou sau chiar in zone centrale fix langa competitorii mult mai mari.

Poate te-ai intrebat de ce am denumit acest articol “Salted Caramel Latte”. Nu sunt un fan al dulciurilor, dar anul trecut am testat pentru prima data o inghetata cu caramel sarat. Cum a fost? Surprinzatoare. Pe gustul meu. Iar cand am gasit o cafea ce are acest gust mi-am dat seama ca este mixul perfect. Cam asa vad si strategia 5 to go: un mix perfect de intelegerea a clientului, de extindere si inovatie. Cafenelele sunt parca dintr-un alt registru cand te gandesti la preturile unice. Design-ul fiecarei cafenele e apropiat de un client grabit, ce doreste insa servici de calitate si increderea in bautura care-i da energia pentru restul zilei.

Voi continua sa fiu cu ochii pe 5 to go: uneori savurand latte-ul, alteori fiind uimit cand vad o noua locatie intr-un loc in care nu ma asteptam sa fie.