#12ingrediente,  Comunicare,  Concentrare,  Interactiuni

Optiunea: suna (in loc de trimite un mesaj)

La inceputurile telefoniei mobile, nu doar ca a trimite un mesaj era complicat dar era si scump. Aveai mesaje limitate. Chiar si daca aveai minute oarecum limitate, batalia operatorilor de telefonie pe minutele de “voce” asa cum le numesc ei, era destul de ridicata. Imi aduc aminte cand prin 2005, Cosmote lansa cartela de 2000 de minute. Practic vorbeam la telefon intr-una: cu parintii, cu colegii, cu prietenii. Lucrurile s-au modificat din 2005: aplicatii precum Whatsapp sau Facebook Messenger ne permit sa trimitem mesaje rapide nu doar unei persoane ci grupurilor noastre de prieteni sau familiei. Nu trimitem doar mesaje dar trimitem si poze, meme-uri, bancuri si orice clip comic primit din alt grup.

Observ insa de ceva timp o crestere a numarului de mesaje chiar si in cadrul familiei, versus scaderea numarului de minute de “voce” ca sa ma exprim in termenii operatorilor de telefonie. Observ la Generatia Z un trend crescator de a se izola social in telefonul si aplicatiile la “indemana” in timp ce sunt poate impreuna intr-un grup si ar putea sa discute mai mult.

Nu stiu cum vezi tu dar toata situatia aceasta, cel putin pentru mine, este mindblowing. Cresterea popularitatii mesajelor ne duce in zona de mesaje transmise robotizat, “cat mai faceam ceva in timpul acesta”. Un mesaj scurt in timp ce gatim, o poza trimisa la volan sau pur si simplu o intrebare adresata cuiva cand suntem cu prietenii in oras.

Dar, ceea ce imi da mari batai de cap sunt “emoticons” – da, smiley face, poop face, sad face, laughing face etc. Daca ti s-a intamplat ca fiind langa un prieten sa-l vezi ca pune pe un grup comun un smileyface ce rade cu lacrimi, in timp ce el nu rade cu lacrimi, poate chiar nici nu zambeste, atunci iti dai seama de absurdul situatiei.

Unde vreau sa ajung cu argumentarea mea?

Suntem mai conectati la informatia noastra si mai putin conectati la emotiile noastre. 

Daca ar fi sa impartim ce iese din comportamentul nostru in doua parti acestea ar putea sa fie: informatie si emotie.

Un share cu o poza cu un rasarit de soare sau cu muntele plin de brazi verzi este o informatie. Este un share ce nu transmite nicio emotie. Ca este perceputa cu emotie este cu totul alta poveste.

Si apoi, cand mesajele “informationale” sunt transmise pe grup, ele fiind percepute cu emotie risca sa fie distorsionate. De aici vezi cum texte scurte sunt reinterpretate cu “emotie” si duc deseori chiar si la conflict. De ce? Pentru ca “receptorul” nu a inteles ce s-a transmic de-adevaratelea. A transpus-o intr-o emotie.

Ce poti face? Creste numarul de apeluri telefonice, in special cu cei cu care discuti frecvent pe grupuri. Conecteaza-te mai mult cu ei telefonic si daca poti intalneste-te fata in fata. Suntem setati sa ne conectam si sa fim parte din grupuri. Un simplu mesaj text nu va transmite la fel de mult precum un mesaj cel putin telefonic.

Poate chiar ce ti-am scris mai sus a fost distorsionat de text. N-ar strica sa ne auzim si la telefon nu?

Pe curand.