Gaseste-ti “De Ce-ul” si treci la treaba! Interviu despre productivitate cu Andrei Rosu

Andrei Rosu

Gaseste-ti “De Ce-ul” si treci la treaba! Interviu despre productivitate cu Andrei Rosu

Pe Andrei Rosu il cunosc de cativa ani, de cand a aparut la TEDxBucharest, dupa ce a alergat primul lui maraton, cel de la Polul Nord. A intrat in Guinness Book si World Records Academy pentru cele 7 maratoane si 7 ultramaratoane in 7 continente diferite.

In 2014 a lansat programul CIA – Coaching In Alergare, o comunitate ce depaseste 150 de membri, program ce m-a ajutat sa includ alergatul ca obicei si sa finalizez primul meu semi-maraton.

In 2015, Andrei a terminat cel mai greu ultratriatlon din lume – Arch 2 Arc (140 km alergare, 50 km inot – traversarea Canalului Manecii – 300 km pedalat), fiind primul roman ce a traversat inot Canalul Manecii.

… si toate acestea in timp ce era angajat intr-o corporatie si avand 2 copii.

Anul trecut, Andrei s-a alaturat campaniei initiata de Asociatia Viitor Plus (o campanie Padurea Copiilor)Aleg sa impaduresc – menita sa aduca in prim plan necesitatea de a impaduri, impaduririle fiind cea mai la indemana metoda pentru a combate efectele grave ale schimbarilor climatice. In cadrul campaniei, Andrei si un alt prieten ultramaratonist Vlad Tănase vor tine piept conditiilor extreme de la Cercul Polar in competitia 6633 Arctic Ultra, in timp ce Andrei Gligor va participa la Sahara Marathon des Sables – un maraton cu temperaturi ridicate.

De curand, Andrei a pornit intr-o noua calatorie, de la 1 ianuarie devenind antreprenor 100%, si fiind ocupat si implicat intr-o serie de activitati.

Mi-a raspuns la cateva intrebari despre cum arata o zi productiva pentru el, care sunt obiceiurile care il ajuta sa fie productiv zilnic, cum vede el multitasking-ul dar si idei despre eficientizarea sedintelor. In final, mi-a transmis cel mai bun sfat de productivitate in care crede.
——————————————————————————————–

Costin Ciora: Andrei, ce inseamna pentru tine sa fii productiv? 

Andrei Rosu: Sa fiu productiv, inseamna ca la finalul zilei sa fii realizat ca ceea ce mi-am propus cu o zi inainte, adica ce era in agenda zilnica.

C.C.: Acest lucru inseamna ca la baza este o planificare mai mare pe care o ai, ce merge la nivelul unei zile?

A.R.: Da, fiindca am observat ca daca vrei sa schimbi ceva in viata, e foarte important sa lucrezi la agenda zilnica fiindca dupa aceea doar multiplici ceea ce se intampla pe parcursul unei zile. Si atunci, ma culc foarte impacat, stiu ce am facut in ziua respectiva si stiu ce urmeaza sa fac in urmatoarea zi si cand ma trezesc doar le bifez. Stiu ca pare o planificare militareasca, dar nu planific in detaliu ce fac din minut in minut. Este vorba de acele to-do-uri, acele task-uri care ma aduc mai aproape de obiectivele mele, de visele mele, de planurile mele.

C.C.: Sa inteleg, ca to-do list-ul tau contine activitati pe care “trebuie” neaparat sa le realizezi zilnic?

A.R.: Da, incerc sa le gandesc in asa fel incat sa nu ma supraincarc, fiindca intotdeauna mai apar lucruri de facut, si sa le rezolv in functie de dificultate pentru a stii in ce moment al zilei le pun. Fiindca daca este o intalnire, nu o voi planifica la 6 dimineata cand am un creier foarte activ, o sa pun mai curand la ora 3-4 dupa-amiaza cand nu mai am un nivel de energie atat de bun. Si atunci, in loc ca dupa-amiaza sa-mi planific vreun task dificil, mai bine imi programez o intalnire sau convorbire telefonica. andrei 2

C.C.: Cum arata o zi productiva pentru tine?

A.R.: Eu am impartit ziua in 3 segmente. Am simplificat foarte mult ce se intampla intr-o zi obisnuita.
In primul rand, in intervalul 05:00-07:30 dimineata este timp petrecut exclusiv cu mine. Nu-mi trezesc copii la ora aceea sa ma joc cu ei, evident. Copii au nevoie de mai mult somn decat un adult. Si atunci petrec acel timp pentru a scrie, pentru a ma antrena, pentru a ma uita peste planurile pe care le am, pentru a analiza daca merg in directia buna sau alerg in directia gresita cu entuziasm.
Dupa care vine partea profesionala, de cariera, cea care genereaza venituri. Intotdeauna, cum spuneam incep cu lucrurile mai greu de realizat si care ma solicita mai mult, iar dupa ora 6 seara este timp petrecut cu familia, cam de la 6 la 9 seara. Dupa care imi pastrez 15-20 de minute pentru sufletul meu si seara. Tin un jurnal. Imi ajunge cam 5-6 minute sa scriu. Acela este un jurnal personal, blogul meu este un jurnal public. Si, cam asa arata o zi obisnuita de luni pana vineri, fiindca in week-end difera un pic structura, dar nu foarte mult. Fac mai mult sport, asta ar fi diferenta.

C.C.: Spuneai ca tii un jurnal. Iti scrii acolo “small wins of the day” sau lucrurile pentru care esti recunoscator?

A.R.: Este un mix. Este felul in care am vazut eu ziua respectiva si ce estimez ca se va intampla maine, dincolo de agenda. Cum ma voi simti, si asa mai departe.

C.C.: Tu ai scris foarte mult pe blogul tau si pe pagina de Facebook despre obiceiurile zilnice pe care le practici…

A.R.: Da, cel putin la inceputul anului a fost obiectivul meu: “Schimbarea” si “Obiceiurile” fiindca am vazut ca aici stam foarte foarte prost. Adica, motivatia ne-o luam din 1000 de surse, nu este chiar atat de complicat sa fii motivat sa incepi niste lucruri, insa ceea ce te ajuta sa reusesti pe termen lung, clar, sunt obiceiurile.

C.C.: Pentru anul acesta, ai vreun obicei nou pe care vrei sa-l implementezi sau in perioada urmatoare? Fiindca partea de performanta sportiva ti-ai intiparit-o destul de bine, insa as vrea sa stiu daca ai un obicei nou pe care te concentrezi in perioada urmatoare?

A.R.: In primul rand, ce-am observat este ca atunci cand iti propui sa faci schimbari sau ai noi obiective, e bine sa-ti propui sa faci o schimbare, sau sa realizezi un obiectiv pe trimestru. Nu as merge in paralel, cu 3-4-5 schimbari, chiar daca la finalul  anului mi-am propus sa zicem sa fac 4 schimbari, nu as merge cu ele in paralel.  Pentru ca in permanenta vor concura pe timpul meu si pe resursele mele. Atunci cand ai un obiectiv principal, mergi cu el cateva luni.
CaptureAnul acesta cu siguranta pentru mine, gasindu-ma intr-o postura noua, cea de 100% antreprenor, fiindca am trecut prin experienta aceasta si ca angajat ce mai avea in paralel diverse business-uri, clar ma voi concentra pe obiective de business, iar ca obiceiuri prin a-mi crea obiceiuri pe care le au oamenii prosperi din zona de business, astfel incat sa ajung si eu in directia respectiva.
De exemplu, a economisi, este un obicei despre care chiar daca stiu ca este un obicei pe care stiu ca este bine si asa mai departe, nu l-am facut pana acum structurat si organizat. Am inceput sa fac acest lucru, fiind primul obicei la care lucrez. Dupa care, felul in care imi organizez afacerile, spatiul de lucru propriu, care difera putin de cel de la birou unde eram intr-un open space.

C.C.: Andrei, se spune ca ceea ce este planificat, este realizat. Tu ai facut o serie de schimbari importante in aceasta perioada, si inteleg ca ai o planificare in special in zona antreprenoriala sau incerci sa mentii un echilibru si pe celelalte planuri?

A.R.: Unul din motivele pentru care am devenit 100% antreprenor este ca vorbind cu un prieten antreprenor cu care colaborez pe cateva proiecte sociale, l-am intrebat cum pot sa fac mai multi bani pentru proiectele sociale pe care le sustin. El mi-a zis ca singura solutie este sa fac eu mai multi bani. Am obiceiul de a dona, de multe ori m-a gasit ziua de salariu fara bani in cont, fiindca in general nu prea refuz cand mi se cere ajutorul in zona aceasta, pentru o cauza sau o persoana, si se intampla sa nu am bani de paine, o zi, doua, pana ajungeam la salariu. Si mi-a zis, uite, prin proiectele tale trebuie sa faci mai multi bani. Si acest lucru mi-a aprins un beculet, fiindca am observat ca rezultatele sunt acolo unde ai atentia. Si daca ma duc cu atentia in zona aceasta de a prospera financiar, cu siguranta voi putea sa ajut si mai multe cauze, voi calatori mai mult si voi petrece mai mult timp cu familia.

C.C.: Vorbeai de atentie. In stilurile de productivitate este un mix, intre multi-tasking si focus pe o activitate, ce stil ti se potriveste mai mult?

A.R.: Si eu am cazut in capcana multi-tasking-ului o perioada de timp, in care credeam ca multi-tasking inseamna sa faci foarte multe lucruri in acelasi timp. Eu cred ca de fapt, multi-tasking inseamna sa rezolvi cat mai multe lucruri intr-o zi, dar nu simultan. Productivitatea scade foarte mult daca in acelasi timp vorbesti la telefon, lucrezi la un raport, faci cu ochiul colegului si citesti un ziar. Nu cred in asa ceva. E mai degraba jonglerie, nu productivitate.

C.C.: Deci spui ca mai degraba iti focusezi atentia, dar sa ai si o lista de taskuri pe care trebuie sa le realizezi?

A.R.: Nu as merge pe o cantitate foarte mare. Eu cred foarte mult in Pareto, in acel 20/80, ca 20% din ceea ce faci iti genereaza 80% din rezultate. E foarte important sa gasesti ce anume din ceea ce faci intr-o zi are legatura cu obiectivele tale. E pur si simplu un inventar al zilei, in care iti spui “Ce-am facut astazi? Ce legatura a avut cu obiectivul meu?” Indiferent ca este o zona personala, profesionala. Si daca nimic din ce-ai facut nu are legatura, nu conteaza ca ai facut 80 de task-uri in ziua aceea in loc de 1. Toate au fost pe langa. Si atunci gasesti ce e reprezentativ. Mai bine faci un lucru si bine in ziua respectiva, decat sa faci 20 necorelate cu obiectivele tale.

C.C.: Sa zicem ca lucrezi la un task. Exista o serie de tehnici de sesiuni de lucru, Pomodoro, 60/10, ai o regula cu privire la sesiunile de lucru versus pauzele?

A.R.: Nu neaparat o regula, dar am un obicei de a face toate task-urile grele cand nu sunt deranjat, dimineata, inainte de antrenamente sau imediat dupa. In plus, orice inseamna sursa de distragerea atentiei (pop-uri, telefoane) sunt pe silent sau inchise. Imi las doar alerte de tip sms maxim pentru familie, dar in rest evit cat mai mult intreruperile.

C.C.: Si totusi faci si pauze intre sesiunile de lucru…

A.R.: Normal ca fac si pauze, nu stau in priza non-stop. Imi place ceea ce fac intotdeauna, insa nu-mi creez un stres pozitiv, fiindca se poate si acest lucru, sa lucrezi fara pauze 8 ore, nu mananci, nu bei, nu te ridici. Oricum lucrez in picioare, imi place mai mult. Cred ca trebuie sa eviti intreruperile si sa lucrezi in sprinturi. Nu e un maraton, ci o serie de sprinturi. Faci acum 30 de minute, mai faci apoi 30 de minute si asa mai departe.

C.C.: Ce instrumente de productivitate folosesti (app-uri, tool-uri etc)?

A.R.: Acum nu mai folosesc nimic in mod deosebit, fiindca am agenda alectronica, care este sincronizata pe toate dispozitivele, Google Calendar. Acolo pun toate evenimentele, de la evenimente personale pana la evenimente profesionale.

C.C.: Stiu ca in trecut ai folosit si alte aplicatii, precum Coach.me, o aplicatie despre care chiar de la tine am aflat.

A.R.: Da, Coach.me este un instrument foarte bun pentru crearea obiceiurilor fiindca poti primi o serie de alerte, de exemplu sa-ti aminteasca sa bei apa sau ce obicei vrei sa dobandesti. Coach.me e foarte bun pentru a-ti stabili obiceiurile. Pentru cumparaturi, o alta aplicatie utila este Wunderlist.

C.C.: Pentru task-uri folosesti doar agenda?

A.R. Pentru task-uri, da, este suficient. Nu sunt pentru a avea multe instrumente. Pana la urma, trebuie sa-ti simplifici cat mai mult procesul, nu sa-l complici. Trebuie sa ai acea aplicatie buna care sa te ajute sa dobandesti obiceiul. Dupa ce ai dobandit obiceiul, la fel ca spalatul pe dinti, nu mai aeste atat de complicat.

C.C.: Apropo de aplicatii, ce parere ai despre impactul tehnologiei asupra productivitatii: angajatii pot fi mai productivi si mai putin productivi in acelasi timp? Exista multe lucruri ce distrag atentia de la lucru (ex. retelele sociale), cu toate acestea exista mai multe instrumente de productivitate. Cam care ar fi echilibrul?

A.R.: Eu aici as face o diferenta, intre distrageri voluntare, cand tu te opresti din ceea ce ai de facut si iti accesezi emailul sau contul de Facebook, si poti sa consideri o pauza de la ceea ce faceai, si acele distrageri involuntare, in care suna telefonul in jurul tau, ai pop-uri, vine cineva si te intreaba ce mai faci. Acestea situatii intr-adevar iti afecteaza productivitatea.

C.C.: Tu spui ca atunci cand vrei sa lucrezi la un task, trebuie sa-ti limitezi la maxim distragerile?

A.R.: Bineinteles. Fiindca desi creierul nostru este un mecanism destul de performant, are nevoie de ceva timp pentru a reveni la nivelul de concentrare anterior. Cred ca asta observa toata lumea.

C.C.: Cum gestionezi sedintele din diversele proiecte in care esti implicat? Peter Druker spunea ca “Sedintele sunt un simptom al proastei organizari. Cu cat mai putine sedinte, cu atat mai bine.”
andrei rosu2

A.R.: Evident, si costul pentru companie, in general, al unei sedinte, nu este de 1 ora. Este 1 ora x cat platesti angajatii pe ora x numarul de angajati. Daca iti vin 30 de angajati la o sedinta care dureaza 2 ore, compania pierde practic 30 x 2 x salariul mediu pe ora al celor din sala plus taxele. Sunt diverse metode, mai ales avand accesul la informatii in ziua de astazi, despre cum sa ai o sedinta productiva. In primul rand, nu as pune sedintele dimineata. Repet, este un moment pe care poti sa-l exploatezi la maxim. Depinde de sedinta. Daca este o sedinta de informare in care lumea trebuie sa afle neaparat ceva de la CEO, ok, dar daca este o sedinta operationala in care a aparut o criza si chemi patru creiere care trebuie sa gaseasca o solutie, atunci este cu totul alta situatie. Dar, sedintele la care 1-2 dezbat o problema si restul stau si vorbesc la telefon, nu cred ca merita organizata.

C.C.: Andrei, ultima intrebare. Vrem sa facem lucruri zilnic, avem un plan si de cele mai multe ori, ne oprim. Care este cel mai bun sfat pe care il poti da pentru cresterea productivitatii? 

A.R.: Acest lucru este foarte legat de ce anume vrei sa realizezi. Inainte de a te reinventa trebuie sa te descoperi. Trebuie sa petreci putin timp cu tine insuti. Singurul moment al zilei in care poti sa petreci timp cu tine este dimineata, cand nu te deranjeaza nimeni. In rest, nu cred ca exista vreun moment in care sa nu fii sustras. Atunci poti sa te gandesti 10-15 minute ce vrei de la tine, sau cine esti tu si ce cauti in viata ta. Sa-ti clarifici foarte mult scopul, misiunea, obicetivele in viata, dupa care sa faci schimbari, sa dobandesti acele obiceiuri care sa te duca in directia potrivita. Pentru ca daca iti lipseste “De ce?”-ul, adica “De ce m-am trezit azi?” “De ce fac lucrurile pe care le fac”, si nu poti sa raspunzi la aceste intrebari, e greu sa-ti alegi niste obiective si sa lucrezi cu placere la ele.
Acesta ar fi indemnul meu, mai curand decat un sfat, in afara de a te trezi devreme, care este indemnul numarul 1 pe care il fac tuturor, si de a te culca devreme, este sa-ti gasesti “De ce-ul”.

——————————————————————————————–

Te-ar mai putea interesa si articolul Ai nevoie de o lista de obiective in 2016? 

Vrei sa primesti articolele mele direct pe email?
Da, vreau articolele pe email

newsletter

Afla cum poti sa fii mai productiv in fiecare saptamana !

Inscrie-te la Newsletterul Saptamanal de Productivitate - 1 singur email trimis in fiecare miercuri.

Te-ai inregistrat cu succes!

Ultimele comentarii