3 obiceiuri negative care blocheaza comunicarea
Comunicarea reprezinta fundatia crearii unei relatii personale sau profesionale. Cu toate acestea, comunicarea devine adesea parte din declansarea unui conflict sau cresterea nivelului de frustrare sau neintelegere.
In acest articol, iti prezint 3 obiceiuri ce blocheaza comunicarea, facand ca mesajul fie sa nu ajunga la receptor, fie sa fie blocat cu totul.
Obiceiul 1: lipsa ascultarii, sau obisnuita sa vorbesti mai mult decat asculti
Comunicarea eficienta se bazeaza pe mai multe ingrediente, cateva mentionate in articolul de aici. Printre ingrediente am mentionat “ascultarea” ca mod de eficientizare a comunicarii. Aici vreau sa-ti vorbesc de obiceiul de a nu asculta ce spune celelalt prin faptul ca-ti doresti sa-ti expui propriile idei si probleme. Lipsa abilitatii de ascultare, vine din concentrarea ridicata pe propriile lucruri de facut. Acest obicei duce la un blocaj al comunicarii si al primirii mesajului din partea celorlalti. De altfel, cum ai putea sa fii atent la ce ai de spus sau la lucrurile pe care le ai de spus si in acelasi timp sa fii atent si sa-l asculti pe deplin pe cel din fata ta. Insa orice obicei poate fi schimbat pas cu pas. Simpla constientizare a faptului ca nu asculti si ca vorbesti de fapt mult, te poate duce la noi solutii. Daca in fata ta se afla o persoana extroverta poti avea impresia unei tornade de informatii care vin catre tine, fara ca reversul sa fie valabil. Aceeasi persoana poate sa dea dovada ca stapaneste obiceiul vorbitului mult, dar mai putin al ascultarii. De aici, comunicarea se blocheaza pentru ca de indata ce a transmis mesajul, persoana extroverta poate inchide de-a dreptul intalnirea. Acest tip de comunicare uni-directionala se bazeaza pe cateva paradigme esentiale.
Una dintre paradigme porneste de la faptul ca “problemele mele sunt cele mai importante”. De aici nevoia de a transmite care sunt problemele si lipsa abilitatii de observare si de ascultare a problemelor celorlalti. Nu putem judeca acest timp de comportament, pentru ca acest tip de persoana poate sa nu-si dea seama ca a trecut poate 1 ora de cand tot isi prezinta problemele, fara sa aiba abilitatea de a pune pauza si a asculta, pentru o comunicare mai eficienta.
Constientizarea devine solutia la declansarea obiceiului ascultarii. Uneori prin propria reflectare asupra modului de comunicare, alteori prin mici mesaje si punctari ale celor apropiati.
Obiceiul 2: reactivitatea, sau obiceiul de a reinterpreta opinia celuilalt sau a nu o asculta pana la capat
Obiceiul reactivitatii este de altfel un obicei toxic ce poate crea mari probleme in comunicare. Reinterpretarea negativa a mesajelor celor cu care discutam, poate sa duca la probleme ale relatiei fie ca este de tip personal sau profesional. Reactivitatea este pe de-o parte un scut al fricii celui ce o utilizeaza pentru a se apara de posibile situatii care nu-i sunt pe plac. Devine insa un obicei ce-i face pe cei din jur sa blocheze la randul lor comunicarea, tot din frica unui raspuns reactiv ce nu duce la o situatie placuta sau la o experienta utila. Reinterpretarea opiniilor sau filtrarea excesiva prin propriile experiente conduce la distorsionarea mesajului si la mesaje confuze. Un observator extern ar putea sa fie de-a dreptul socat sa vada cum reactivitatea este dusa atat de mult in obisnuinta incat nu se recunosc limitele conflictului versus comunicarea obisnuita.
Obiceiul 3: lipsa rabdarii, sau obiceiul de a bloca cu totul opinia celuilalt
Rabdarea determina rezolvarea primelor doua obiceiuri. Prin rabdare, opinia celuilalt este acceptata in primul rand prin a fi transmisa. Ulterior, mesajul transmis este inteles cu empatie, iar de indata ce apare nevoia de a judeca, intervine si intelegerea ca un mix de factori a dus la respectiva opinie.
Ne-am obisnuit sa comunicam intr-un anume fel. Grupul social in care ne petrecem timpul are anumite tipare de comunicare, implicit ramanem cu aceleasi obiceiuri astfel incat sa ne intelegem atunci cand comunicam. Insa, iesirea din grupul nostru social aduce alte reguli de comunicare. Unele reguli sunt standard: o comunicare clara, fara impulsivitate, fara cuvinte urate. Alte reguli depind de grup: poate mai mult calm, mai multa rabdare sau pur si simplu mai multa ascultare.
Care sunt obiceiurile tale de comunicare?